Mitt 2016 - Nyårskrönika

Japp det är dax för det, en genomgång av mitt år. Gör detta för att det är viktigt med reflektion - något jag verkligen lärt mig den senaste månaden. Det är viktigt att kolla bakåt och då i den bemärkelsen att se allt bra man gjort och vara stolt över det. Med ett internet helt fruktansvärt dåligt där borta i utlandet får ni denna årsresumé några dagar efter nyår. Hoppas att ni haft annat att läsa under era bakisdagar efter nyårsafton. Förhoppningsvis är bakfyllan från dess över nu och ni kan njuta av lite lång läsning.

Det bästa med det här är att jag själv får tid till att gå igenom året som gått, tid till eftertanke som jag liksom varit snål med på sistone. Jag ska bli bättre på det, jag lovar mig själv, för det behövs som i en feedbackloop för att se hur saker och ting går egentligen.

För det första tänker jag gå igenom de nyårslöften, eller mål som jag kallar det, jag satte förra året:
 
"Så kommer vi till 2016 där jag såklart vill sätta upp lite mål, delar in lika som förra året. 
 
Mitt motto blir mer kvalitet, mindre kvantitet på alla plan!
 
Träning:
-Inte träna när jag är sjuk, ni vet "mer kvalitet, mindre kvantitet". Detta låter kanske jättesimpelt för er alla, men inte för mig. tänk er att någon ställer en godisskål på bordet, så ska du låta bli att ta. så blir det  för mig som älskar träning. det är svårt att låta bli fast det är jättedumt och farligt.
 
beteende:
- kliva utanför trygghetsbubblan, bland annat inom jobbet men även inom fitness, jag ska göra något som skrämmer mig helt sjukt mycket, prova på AF. det leder mig till nästa punkt som min coach fått mig att redan öva på.
 
personlig utveckling:
- lära mig skillnad på mål och krav. Samt att mitt värde som människa inte sitter i mina prestationer utan mina handlingar. Hur vill jag vara som person? Hur beter jag mig i alla olika situationer.
 
Det här kommer att bli ett spännande år."
 
Träning: Här måste jag medge att det varit lite si och så faktiskt. Inte att jag tränat fast jag varit sjuk, jag har faktiskt i princip inte varit sjuk. Däremot har hård träning under lång tid lett till att jag skulle ha behövt ha en mer strukturerad återhämtningsperiod med mer vilodagar. Det är dock svårt när man är i det då kroppen inte alls känts sliten, jag har snarare känt mig pigg då man alltid jämför sitt mående med under diet, DÅ är allt tungt, man är trött osv. 
 
Bubblan:  Herrejösses så jag har lyckats på den här punkten, verkligen, på alla möjliga olika plan. Jag har övat på det när det kommer till allt från alla tävlingar till jobbet och situationer där.

Mål/krav:  alltså nja måste jag säga på den här punkten. Mindre nu på senare tid tror jag. Det är som att jag glömt allt Amanda lärt mig i början av året, då när jag var så himla noggrann med att tänka igenom tankefällor och ifrågasätta mig själv, inte bara tuta på och inte möta ångest eller rädslor. 

 

Årets bästa: Det blir helt klart min och Simons hela semester i somras, allt blev så otroligt lyckat och bra. Vi började med besök i Stockholms skärgård hos Jill och Stoffe, sen vår roadtrip på västkusten och avslutningsvis på Gotland. Alla dessa småresor gjorde så att vi fick flera dagar med sol. Gotland är såklart bäst då man liksom är kvar i Sverige men med värme och sol likt utlandet. Västkusten var lite mer lurigt med ena dagen isskyla och andra dagen otroligt skön värme och sol.

Årets recept: RAWsnickers. Det blev inte så mycket bakande i början av året då min diet började då, men nu i höstas har jag snappat upp och skapat helt magiska efterrätter/bakverk igen. Bland annat den här som bara måste testas.

Årets prestation: Här får jag nog själv ge mig cred att jag tog mig an ett team på jobbet och började min första tid som projektledare där jag samtidigt genomförde en 16 veckor lång tävlingsdiet. Den här dieten går inte alls att jämföra med den året innan, dock var sista veckan rätt tuff. Och nu menar jag alltså i jämförelse med året innan, inte ALLS i jämförelse med när man är helt klar i huvudet och kan äta vad som helst när som helst. Samtidigt gjorde vi ett projekt som vi alla i efterhand lärt oss mycket av även om resultatet i själva projektet kändes sådär

Årets idrottsprestation: Helt klart mitt antal reps i kvalet till FitnessFive. En tävling jag dagen före tänkte banga för men så peppade Simon mig till att köra ändå. Hela dagen var så rolig och allt kändes så himla bra. Att komma hem med ett repsantal på 107 när allt över 80 är mer än godkänt kändes riktigt bra. Tyvärr ledde det inte till någon finalplats men jag kände mig som en segrare ändå, allra helst för att jag fick kliva upp på en prispall och inte hamna utanför som veckorna innan.

 

Gör som vanligt att jag rabblar igenom varje månad igen, dock kanske utan lika mycket bilder som vanligt.

 

JANUARI

Sista dagarna av världsbästa semestern i Playa del Ingles

Längdåkning

Kostschemaskapande

Diet nr 2 börjar

Vi firar Micke på Olearys

Projektledarkurs

Månadens inlägg: ”Lifesum – Det lättaste sättet att bli mer hälsosam och eventuellt tappa i vikt”. För att det tar upp fördelarna med appen och visar på hur det kan vara ett bra hjälpmedel till att nå sitt mål.

Månadens recept: Biffarna Masala vada med fetakvarg och svartris. En riktig veggofavorit

 

 

FEBRUARI

Elina fyller

Köper Air fryer

Mässa i Uppsala + Roddtävling

 Drivfjäder och arbetsmyra

Stand up - Soran
Bättre minne med styrketräning
Klättring
En dag med en lins
Halvvägs in i diet
Startar paleta-samarbete, likt crush
 
Månadens Inlägg: årsdagen. För att det innehåller värmande ord från folk i min närhet och insikter om mig själv.
Månadens Recept: fisktaco med supergod aioli. Tacos på ett annat sätt

 

MARS
 
Teambuilding + oaxen krog
Organismer gör oss vårgalna
Lunch runs
Påskledigt
Öva hinderbana
Londontripp
Inspelning av film på Lifesum
 
Månadens Inlägg: pägg kommer lastat. För att det lär dig allt du behöver veta om ägg och annan extra fakta.
Månadens recept: lågkalori snacks OCH Dietpizza med nötfärssås
 
 
 
APRIL
 
New york
Tömning - laddning - tävling
Min Födelsedag
Kusin Martins födelsedag
Boka Gotland
Utmaning mot huvud
Inlägg om sötningsmedel
Börjar kolla på Silicon Walley
 
Månadens Inlägg: Inlägg om sötningsmedel. För att det lär dig allt du behöver veta om sötningsmedel i nuläget.
Månadens Recept: flera versioner på morgonfavoriten. För att det lyfter min frukostfavorit - jämt.
Månadens lärdom som borde ha hängt med resten av året: Oroa mig över saker som endast hänger på mig, inte sådant jag inte ansvarar över eller kan göra något åt
 
 
MAJ
 
Fitness five * 2
Morsdag
Grill i regnbågsparken
Häng i Stadsparken
 
 
Månadens Recept: Jonas frestelse. En hälsosam version på Janssons frestelse
Månadens Inlägg: 5 saker du inte visste.. om slarv gällande MIG . De här inläggen är så roliga och spännande, se länkar för tidigare inlägg i det här inlägget och lär känna mig mer. 
 
 
 
JUNI
Reload superfoodbar
Sitta på taket för första gången
Midsommar i Öregrund 
Knäckebrödspizza
Livet efter dig bio
Lunch med vänner
Volleyball turnering
EM
Wendlers schema med maxlyft i mark, bänk och axlar
Student
Håkan hellström
23andme
 
 
Månadens Inlägg: midsommarmys. För att det tar upp ämnet joner och varför vissa blir helt sängliggande av väderomslag. Biometri ska vi läsa mer om.
-Bara det som syns tillräckligt mycket finns. För att det på ett ironiskt sätt tar upp skevheten i att folk endast tror att det som publiceras i sociala medier är det som finns.
Månadens Recept: avokadoglass
 
 
JULI
 
Åka till Katrineholm och Jessie
SEMESTERN BÖRJAR
Fårö-sudörsand-visby
Tornerspel
Hand stand
26/7 bestämmer oss
Västkusttrippen med camping, tennis, god mat
Volleyball i fagerviken
Träffa Alma för första gången i Emils stuga 
Åka till katrineholm
 
Månadens inlägg: semesterglidaren. För att det innehåller precis allt det jag klassar som semesterperfektion.
-nya aktivitetsanpassade tallriksmodellen. För att det ger tips om hur man kan förhålla sig till alla komponenter på tallriken beroende på aktivitetsgrad i vardagen.
 
 
AUGUSTI
 
Reportage med UNT
Börjar göra om köket
Svampplock
Kräftor
Husvisningar
Kalas för kusin
Köpa köksgrejer (kylskåp, frys, micro, ugn)
Walk in the park
 
Månadens Inlägg: att släppa taget om årstiderna. För att jag måste lära mig att det är okej med ångest.
Månadens Recept: glutenfria friterade bananslantar. PROVA!
 
 
SEPTEMBER
 
Dubbelkalas
Webinar
Lovisa bestämmer sig för att sluta
Kräftskiva
Svampplock med Jill
Barcelonakurs
Galet fint väder
Kulturnatta
Coopertest under 12 min
Köksrust
 
Månadens Inlägg: Därför blir vi hungriga av att tänka. Hjärnan lurar oss att äta mer
Månadens Recept: bibimbap. Min nya favorit när det kommer till snabbmat'
 
 
OKTOBER
Micael Dahlén - Nujag för att cellerna är bytta sen
Avmåstifiera
fitnesscollection
Bollnässess
Reportage i Unt
 
Månadens Inlägg:  "produktiv tjej" För att det tar upp tips och idéer kring det matreportage jag är med i denna månad.
 
 
NOVEMBER
Julbord
Fitnessfestivalen
Sofia jannok
Julpyssel
Giants live
Brunchmys
10:e nov snökaos
Middag med Henke/Lisa 
Börjar inse trötthet/utmattning
 
Månadens Recept: tonfisk meatza
Månadens Inlägg: första gången på länge och röd mat. Varför vi föredrar röd mat.
 
 
DECEMBER
Hemma med lugna aktiviteter
Promenader i det lilla solljus som är
80-års kalas
Julbord
Kalas för mammi
Jul
Nobelmiddag
Fuerte Ventura here we come
 
Månadens Inlägg: sänker garden, visar strupen. När jag går hem för vila. Ett inlägg för att ni inte ska känna er ensamma, ni andra drabbade.
Månadens Recept: vegetariska kroppkakor
 
 

Kommande år kommer att bli spännande, haha – jag säger det alltid. Men jag känner faktiskt så. Jag har nu haft några veckor att tänka igenom ”vadfan hände egentligen?”. På ett sätt ända från sommaren 2015 skulle jag vilja säga, då när tävlingen var slut och jag kände mig helt vilsen och behövde greppa efter nya mål.

Jag har lärt mig nu att jag behöver mål att jobba mot, annars känner jag mig just vilsen. Men sedan dess har allt gått i rekordfart. Morbrors död, släpp av food rating på jobbet, resa till Playa del ingles, ny diet, ny position på jobbet, tävling, födelsedag, New York, tävlingar, fara runt på semester, nya projekt på jobbet i 110%, FitnessCollection – Tillslut har luften pyst ur. Jag skrev i Augusti att jag nu skulle satsa 150% på jobbet, ja det kan man lugnt säga att jag höll men jag som person håller inte för det, ingen annan heller. Man kan inte tuta på så under för lång tid.

Jag har lärt mig att jag är en sucker för muntlig feedback – det kan man inte alltid kräva från alla chefer utan kan tolkas genom handlingar i form av uppskattning. Jag måste lära mig mer om det här. Även att lära mig själv att berömma mig själv.

Jag har lärt mig att jag har en tendens att snöa in på saker för mycket och behöver därför andra saker att balansera upp med. Exempelvis att ha någon typ av tävling parallellet med jobb leder till att jag inte gräver ner mig i jobb. Det här är en svaghet (Ja jag ser det som det) som är ärvt från vår far och jag kan se det i två av mina andra syskon också, mycket.

Jag har lärt mig att ”lagom” och ”som alla andra” är nödvändigt för mig ibland, även om jag avskyr det. Med det sagt kommer jag aldrig att bli en lagom-person, det är inte min melodi. Men ibland kan jag luta mig tillbaka och faktiskt vara det utan dåligt samvete.

Mål för 2017:

Jag läste på instagram hos en stor träningsprofil där hon listat flera saker hon önskar ska gå i uppfyllelse, på så sätt ökar man chansen för att de slår in. För skapar man ett litet mål i huvudet så kommer man nog omdevetet att jobba mot det. Ni vet allt jag lärde mig av längdhopparen på konventet i höstas också. När man ändrar sina drömmar till mål faktiskt. Man ska börja meningen med "jag ska"..

Detta har jag kommit på än så länge:

-Jag ska börja prioritera mitt fysiska och psykiska välmående framför måsten och känsla av dåligt samvete


-Jag ska lära mig vad mitt "nog" är


-Jag ska börja berömma mig själv och känna att det här är "bra nog för mig, i mina ögon sett"


-Jag ska fortsätta sprida min kunskap kring kost och hälsa


-Jag ska fortsätta inspirera till alla lifehacks/hälso-genvägar i vardagen 

-Jag ska fortsätta träna endast sånt jag tycker är kul och inte känna något måste om variation eller typ

-Jag ska tillåta mig själv att prestera i träningen just så mycket min kropp är kapabel till just då

-Jag ska vara en bra fästmö

-Jag ska skämma bort min fästman mer


Ord att upprepa för att vara mer Nujag: Fixera din blick framåt och vad du kan göra, inte bakåt och tillbaka på det du inte kan förändra

 

Lite annorlunda mot tidigare år, men kanske är det så, att jag förändrats lite mer, allra helst de senaste veckorna. 2017, I am ready for you. Som jag skrivit tidigare, det är med nyfikenhet jag blickar framåt.

 

 

Och slutligen måste jag ju flagga för bästa serien någonsin för de som inte fått nys om den än. 

Årets tips: Kolla på Skam på SVTplay, NU om du inte har gjort det redan

 

 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen