Första gången på vääääldigt länge, röd mat istället för grön

Rubriken på detta inlägg speglar att jag denna helg vilat från gymmet två hela dagar på raken, tre föresten. Men alltså att inte besöka en träningsanläggning på hela helgen, minns inte sist det hände att jag inte gjorde det. Vi brukar alltid  göra åtminstone ett besök, även om vi åker bort under en av dagarna eller båda. vi föredrar ju det så, att träna på helgen när mer tid finns är det bästa jag vet. Anledning den här gången lyder - förkylning deluxe.
 
Jag måste ha kört ut det sista krutet ur min kropp när jag landade hemma i fredagskväll, efter handling och sedan cykel i regn. Simon var iväg på hockey så jag lagade lite god wok till mig själv.
På natten när jag skulle sova mådde jag sjukt illa, kunde nästan inte andas genom näsa på grund av allt snor, hade ont i halsen, ont i kroppen och var dödsvarm och var till och med tvungen att öppna fönster när jag skulle sova. Vaknade upp rätt trött eftersom att jag legat sömnlös. Började fundera över hur dagen skulle fortlöpa. Tanken var att fara till skutskär, sen in till gälve, gå på konsert, hem till skärplinge, sova i oskön säng. Alltså att detta skulle bara innebära mer stress och press och absolut inte vila för min kropp. Har gått och varit halvförkyld i veckor nu, typiskt öppet kontorslandskap där alla bakterier delas med varandra. Jag får bannemej inte bli mer sjuk nu, massor av skojjiga saker väntar som till nästa helg, plus att det är viktiga veckor på jobbet, två till, sen andas ut.
 
Så himla god wok med grillad kyckling, Halloumi och falsk jordnötssås
 
Har ju börjat lyssna extra mycket på min kropp nu, försöker vara snäll mot mig själv. Därför valde både jag och syrran att ge bort våra biljetter i julklapp och brorsan och hans tjej som jättegärna ville se Kent (vi har ju varit några gånger iallafall). Jättesurt att missa deras sista konsert, av de klipp jag sett och fått skickat till mig så verkar konserten vara riktigt bra. Dock blev jag otroligt glad för deras skull som fick gå i stället och verkligen gillade det. 
 
För min del blev det istället stadsbesök både i jakt på outfit till kommande julmiddagar som väntar, även att unna sig något plagg till sig själv bara ändå. Så fick jag även flera julklappsärenden gjorda, så det var så himla nice.
Sen tänkte jag att jag var läge att komma på en syssla som var lågintensiv. Butikerna hintar om det redan, julen är snart här. Jag köpte därför en massa grejer för att kunna skapa julkort som vi skickar varje år.
 
 
Pyssel är en av de bästa grejerna jag vet. Min kärestas också verkar det som. Han var hemma i Skärplinge men lyckades snickra ihop en vedlår åt hans mamma.
 
Hängde med sis mot kvällningen efter all stads och gränbyvandring sådär lagom nöjd över lite fynd. Jag köpte kebabkött från närmaste pizzerian men kirrade egen pommes hemma och sallad. Sånna där potatisräfflor. Det här är något jag starkt rekommenderar - blir så sjukt gott ihop med kebab, vit sås, röd sås och rödlök/sallad. mums.
 
Vi kikade Så mycket bättre och lite film innan Simon kom hem. och till det mitt nya favoritgodis - alltså Müslitoppar från naturgodishyllan. fy farao så goda. vit choklad i en crunchy blandning. dock verkar godiset vara utrotat - alla butiker som går över till ett nyare märke har inte müslitoppar. tog mig tre butiker att hitta inte. inte okej. lika bra att köpa på sig ett lager?
 
 
Den här natten gick mycket bättre och jag kände mig pigg när jag vaknade. Fick förhindra mig själv från att sticka till gymmet, bättre en missad dag eller flera veckor framöver. Har istället blivit mycket promenader och sen började jag med skiss och bak av årets pepparkakshus. haha, ett projekt som till en början går helt underbart och är roligt. I slutet är det mer jag mot den förb*nade kristyren i en battle. Ett projekt som brukar ta dagar för mig, men det får det göra, för jag tycker att det är så roligt. Årets tema är "Hans och Greta".
 
 
För första gången på länge så längtar jag tills jobbveckan men även gym på kvällen. Det är en sån fantastisk känsla när man varit med från början till slut, bestämt vad som ska byggas, specificerat (eller lagat), skrivit content, fått hjälp med översättningar, fått in det backend, fått in det frontend, design och boom så får man se det och att det fungerar. underbart.
 
Det var ett tag sedan, därför dags för:
 
Dagens intressanta - Vi väljer röd mat istället för grön per automatik
 
Läste om det i UNT här om dagen, att ytterligare studier visar på att vi människor är benägna att välja röd mat framför grön, för att det helt enkelt ligger i vår natur. Orsaken är att vi lärt oss sen gammalt (stenåldern) att bär osv. som är röda är både mer näringsrika men även mer kaloririka varför vi behöver det och vill ha det. Gröna grönsaker tenderar att vara lägre i energimängd. Och om ni tänker på det - det stämmer ju verkligen. Harricot verts, broccoli, spenat, mangold osv. Nu skiljer det inte supermycket i energivärde till tomat eller paprika, och dessutom slår de väl dem i näringstäthet men ändå, är det inte fascinerande, vi använder några av våra instinkter fortfarande. Känner inte heller något barn som gillar typ grön paprika, finns det klarare färger så väljer alla alltid det. 
Läs mer HÄR.

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen