Torsdag och sockerföreläsning

Swooosh så var även den här veckan snart över och vi närmar oss 2:a december som varit en milstolpe för mig ett tag, datumet när vi har deadline och stopp för bygget av nya funktioner i appen. Den senaste veckan har allt sett så bra ut, arbetet flyter på och det är en god stämning. Men veckorna går nästan för fort alltså.

Den här veckan har jag gjort klart årets pepparkakshus, perfekt att pyssla med på kvällarna när man kommer hem. Har märkt att om jag lägger träningen på morgonen eller lunch så mår jag bäst. Eller aa på morgonen faktiskt då jag mest blir stressad av att vara iväg på lunchen såvida det inte är lunch run.

Och apropå lunch run så hade vi vår första igår på säkert 2 månader. Vi har ju haft FitnessCollectionggrejen, sedan snöstorm, sedan spöregn och sedan en annan klass. Men igår, då äntligen. Det var så skönt och härligt, älskar att träna med dem på jobbet, alla är så tacksamma och gör sitt bästa.

Ikväll väntade en föreläsning om socker. Det är Ann Fernholm som är journalist och skrivit mycket om just socker och dess effekt på hälsan. Det var en mycket bra och intressant föreläsning, tar med mig flera lärdomar därifrån både i arbetet och egna intressen. Några highlights är:
- det finns flera barn med fettlever: ett tillstånd man endast trodde att alkoholister drabbades av tidigare
- vid små förändringar såsom i intag och aktivitet kan man se förändringar i fettet som lagras i levern bara på några dagar
- det råder lägre rekommendationer när det kommer till sockerintag idag, skulle vi följa dessa skulle karies minska drastiskt och vi skulle spara miljarder i samhällskassan
- det är 32 sockerbitar i en påse gott och blandat

Mycket mer som jag kan dela med mig av en annan dag.

Något annat jag reflekterat över, nu som en i gänget, är all som har cykelhjälm i Uppsala. Det är helt galet många. Trevligt, moget och smart.
Imorgon väntar workshop hela förmiddagen och sen julbord och firande av mormors 80-år på kvällen. Och lördagen innehåller fitnessfestivalen och tävlingar. Fun fun.

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen