Bara det som syns mycket finns tydligen - F*ck jante och trångsynta människor

Här har ni mej, Frida Harju, 27 år gammal och boendes i Uppsala med min pojkvän i en köpt två. Tydligen är jag inte intresserad av grillkvällar, livemusik, standup, fotboll, blommor, bokläsning. Det jag tycker om är sådant som går under genre kost och träning - eller nutrition & fitness. En rätt bred kategori dock..
Jag tycker inte heller om pommes frites, wienerbröd, glass, pizza, hamburgare, kanelbulla. Isåfall inte heller pilgrimsmussla, löjrom, viltkött, färsk torsk - sånt som kostar eller är svårt att få tag på och leder till att det förtärs mer sällan.
Inte heller gillar jag att umgås med familj och vänner, sova, duscha, katter. Jag tycker bara om att trampa cykel och knapra på spenatblad.
Detta för att min blogg, eller all sociala medier kring mig inte har flera genres. Det har inget att göra med att jag är lite novis på dessa områden och därför inte känner mig helt reko med att ge rekommendationer kring dem. Att jag inom dessa områden kan liiiite i jämförelse med det jag är utbildad till - kostvetare, eller det andra främsta intresset - rörelse i all dess form som jag lärt mig mycket på egen hand genom tonvis av läsning eller egna erfarenheter.
 
 
Jag hoppas att ni förstod min iron kring det som stod ovan. Att jag mest skriver det då jag ännu en gång blir otroligt besviken över hur trångsynta människor, vissa åtminstone, är.
I dagens sociala medier kan det vara klokt att nischa sig för att inte bli någon i mängden bara. För mig personligen handlar det om att fortfarande dela med mig av mina tips och trix för att underlätta folks vardag. Motivera dig som sitter i soffan och kanske känner efter liiiite för mycket. Du som är helt låst och inte förstår vad du skulle kunna tänkas ta med som mellanmål till jobbet för att slippa åka dit på kanelbullen eller du som gärna vill börja äta fisk men inte har en susning om hur du ska laga den. Allt sånt här är som tandborstning för mig, det sitter djupt in i benmärgen. Jag ser alltid möjligheter kring att få till något hälsosamt oavsett situation, det är bara graden av det som kan variera och få lov att göra det. Bara ATT du tänker tanken är en vinst nog, sen hur slutet blir är mindre viktigt.
Att då titt som tätt få höra att "man inte lever", "palla", "man måste göra si och så mycket av x", "man kan bry sig FÖR mycket" osv. osv. är såååå tröttsamt och sorgligt. Nog fan kan jag slänga upp lite modetips här på bloggen, för att passa alla, vara lite mer lagom, men jag gör inte det för jag kan inte lika mycket inom det området. och let's face it - det intresserar inte mig lika mycket. snark. Om jag själv skulle vilja ha ett mascaratips skulle jag INTE surfa in på fridaharju.blogg.se iallafall. det överlåter jag till någon som är utbildad kring det eller bara brinner extra mycket för det. Denne kommer att kunna så mycket mer och vara mer genuin.
Balans är ett fint ord men högst individuellt tror jag. ju äldre jag blir går jag inte på myten om att man bara får träna 3 ggr per vecka, måste träffa kompisar 3 ggr, äta pizza 1 gång sen även hinna klämma in minst 1 blöt kväll på krogen för att veckan ska kunna räknas som balanserad och OKEJ. Det kanske är sanningen för en person, inte alls behagar någon annan. Exempelvis mig som redan "gjort det där". För mig som inte får ut ett piss av att dricka alkohol - ska jag göra det då bara för att?
Måste jag gå på stan någon timme per vecka för att jag ska kunna checka av "livets lista"?
Handlar det egentligen inte om att varje person får göra det de själva trivs bäst med? för att de är vuxna nog att ha provat både det ena och andra och nu vet vad man får ut mest av och mår bäst av. när livets balsam rinner ner sådär skönt på ryggen och ger en riktiga feel-good-känslor?
 
Och åter till det som fick mig upp i linningen från början - Bara för att det nu blivit poppis med att posta och inspirera på sociala medier - gärna inom några områden för att kunna vara intressant eller relevant så innebär det ju inte att annat i LIVET sker där i bakgrunden, utan foto eller uppdatering. Att allt som inte syns, det händer faktiskt ändå. och känns. och upplevs. bara i en annan procent och fullkomligt nog/balanserat för varje enskild person. punkt.

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen