Fridans RAWsnickerstårta med cashewfyllning och söt dadelkräm

Det började klia i mina bakarfingrar, allt för länge sedan som jag fick skapa någoti köket nu när det kommer till hälsosammare gotta. Jag började känna efter vad jag var sugen på, kolla efter i mobilen vad jag faktiskt hade en massa screenshots på - svaret blev någon typ av RAW snickers. hade inte sparat det där ultimata recepetet redo att bara baka rakt av. nej jag fick googla runt lite, samla på mig inspiration på olika ställen. resultatet blev det här nedan och det blev otroligt gott. Jag lovar att vilken skeptiker som helst skulle gilla det här, iallafall om hen tycker om snickers. Enjoy! Obs. bitarna blir rätt mastiga så det är oklart hur många serveringar, det beror på sällskapet. Allt från 8 portioner och uppåt.
 
Fridans RAWsnickerstårta med cashewfyllning och söt dadelkräm
 
 
 
Botten
1,5 dl färska dadlar
1 dl nötter (blandning av valnötter och jordnötter
lite salt
 
Kör allt i en mixer till en massa som är formbar. behövs mer vätska så kan vatten användas. Tryck ut i en inplastad form och ställ i frysen.
 
Lager 2
1,5 dl blötlagda avrunna cashewnötter (gärna över natten, annars några timmar)
2,5 msk kokosmjölk (det tjocka lagret innan du skakar burken)
lite citronsaft
1 msk agave sirap
1 msk jordnötssmör
1 krm vaniljpulver
 
Kör allt i en mixer tills du får en slät massa. Ta ut formen ur frysen och bre på lager två, ställ tillbaka.
 
Lager 3
1,5 dl blötlagda dadlar
lite citronsaft
1 krm vaniljpulver
lite vatten som dadlarna legat i
 
Kör allt i mixer, tillsätt så mycket vätska att du får den konsistens du vill, ska kunna gå att bre ut på kaka.
Bred ut över lager tåv på kakan och stoppa tillbaka i frysen igen. Låt stå ca 1 timme.
 
Lager 4
Sockerfri choklad (mörk eller ljus)
jordnötter
 
Smält ca 3/4 chokladkaka á 100 g i micro eller vattenbad. Ta ut kakan efter någon timme och bre över chokladen och strö nötter över. stoppa tillbaka i frysen igen. Låt kakan stå framme ca 15-25 min innan servering så att den hinner tina till lite. Skär i bitar. Vi åt med Add.icecream till samt lite vispad kokosmjölk med vaniljpulver. mums mums.
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen