Sanningen om sötningsmedel

En fråga jag får hemskt ofta, eller ibland som påstående är "sötningsmedel, det är väl inge bra?" Vissa har hört att det är cancerogent, att det är lika farligt/dåligt som socker osv. Fick en kommentar med frågan och tänker att jag lyfter upp den i ett inlägg för att flera ska ta del av det. Det här inlägget är baserat mycket på forskning som jag kommer åt och läser, men även subjektivt av vad jag själv upplever. jag kan såklart dock inte uttala mig om långsiktiga grejer/effekter då jag inte ätit det majoriteten av mitt liv, men dock till stor del de senaste 5 åren.
 
"Hej Frida, 
Tack för alla fina tips! Jag har en fråga till dig. Jag undrar hur du ser på alla typer av smaksatta kvarger och även t.ex. propud? Det jag främst tänker på är innehållet av sötningsmedel etc. Folk hit och dit påstår ju att de smaksatta kvargerna är "så bra" etc. men jag tänker att innehållet av sötningsmedel kan ju inte vara bra? Det blir ju ändå som en "drog" precis som sockret, eftersom det fortfarande smakar sött och lurar smaklökarna att tycka om det söta? 
Kram"
 
Dessa frågor kommer attt få svaren både ja och nej tyvärr.
Gällande vad jag anser om smaksatt kvarg utan tillsatt socker och propud: Jag förespråkar alltid naturell i den mån det går. jag själv tycker att just de smaksatta lindahls kvargerna har en liten syntetisk eftersmak. jag har dock hittat en från skånemejeriet som är en blandning av yoghurt/kvarg med tahini vanilj. smakar som gammeldags vaniljglass. Då väljer jag dock att äta lite av vaniljen, mestadels kvarg och keso. Just här och nu vet jag inte skillnaderna i sötningsmedel i dem, om de ens är några. Jag kan också uppleva det ibland som att jag får lite huvudvärk av för mycket sötningsmedel, varför jag inte vill frossa i det. Dock anser jag inte att man måste undvika de här kvargerna om man gärna vill ha med smak för att de skulle vara dåliga. 
Jag ser inte på sötningsmedel som en "drog" på samma sätt som socker. Tar du bort produkter med sötningsmedel ur din diet får du inte alls samma symptom som om du utesluter sockriga livsmedel ur din det/livsstil om du är en storkonsument av något av dem. 
Det är korrekt att smaklökarna vänjer sig med något, det handlar främst om en vana. exempelvis har jag vant mig med att alltid ta läkerol efter lunch så min kropp crave-ar efter det när jag ätit färdigt likt efter kaffe. Detta är dock ett invant beteende på jobbet och jag äter sällan tuggummi eller läkerol när jag är ledig. Jag har därför svårt att säga att det är sötningsmedlet i sig som gör mig sugen. snarare vanan. För efter frukost när jag ätit gröt med proteinpulver i som det är sötningsmedel i så är jag inte alls sugen på tuggummi eller läkerol. Jag har kommit på att det beror på storleken på måltiden. efter frukost är jag nöjd länge, efter lunch kanske jag bara är tillfredsställd.
En del forskning har dock visat att sötningsmedel eventuellt kan trigga samma saker som socker gör i kroppen, men det är främst sackaros som sällan används i light produkter idag.
 
Är stevia bättre än andra sötningsmedel?
det här skulle jag vilja kalla en ren myt. stevia är det sötningsmedel som pushats fram i media för att det är "naturligt" på det sätt att det utvinns ur växt. Detta gör att även svenssons vågar prova sötningsmedel. Allt är lika naturligt eller onaturligt. Jag själv gillar inte alls steviaprodukter då det har en riktigt sträv eftersmak som skapar astringens bak i käkarna. Fun light med stevia är hemsk. Allt som är kallt och bakas med stevia blir fasiken äckligt.
 
Får man inte cancer av Aspartam?
Detta rykte har oturligt nog kommit till för länge sen av studier på möss där de drack 4 liter läsk per dag (om man tittar på mänsklig motsvarighet) under lång tid som det eventuellt kunde hända.vem gör det liksom? Jag förespråkar att man inte dricker läsk i veckan, oavsett med eller utan socker. Alltså byter man bara ut helgläsken mot lightläsk och det blir ingen stor konsumtion. När till och med livsmedelsverket skriver att det är fritt fram så är det det.
 
Är det bra att dricka cola zero/light?
Jag föresrpåkar alltid att välja lightläsk framför sockerläsk. jag är så ovan med det sistnämnda att jag blir helt sockerhög när jag måste dricka det (typ på julbord där de bara har original julmust). Jag får dock ibland huvudvärk av just cola och tror att det skulle kunna vara den proteinkedja som finns där i, fenylalanin. händer nämligen inte av annan lightläsk. I cola ska man inte glömma att det finns koffein och den sort som inte är hälsosam. Drick med måtta!
 
Vad är bra med sötningsmedel?
Det skapar en söt smak utan att ge energi i form av kalorier. Det är en riktig dieträddare i form av walden farms såser, läkerol, tuggummi, läsk, bcaa. Även om några studier försöker prata kring att sötningsmedel eventuellt kan höja insulinnivåer så är det inget i jämförelse med vad socker bevisligen gör. Man vill inte ha höga insulinnivåer i blodet för det försämrar fettförbränningen och ökar risken för en radda sjukdomar. med sötningsmedelsprodukter får man inga sockerlagringar på tänderna och man höjer inte blodsockernivåerna hit och dit hela tiden.
 
vad är dåligt med sötningsmedel?
Studier har visat att ett stort intag kan försämra din tarmflora. Detta kan vara till nackdel då det är bra att ha fungernade arbetare "down there". jag lever i tron att om jag samtidigt äter mycket grönsaker, bär och annat probiotiskt så är det lugnt. Vi väntar och ser vad som sägs senare, än så länge är det det som gäller.
 
Summa sumarum: Det är inte farligt eller dåligt (än så länge bevisat) att äta varor med sötningsmedel i. Mycket forskning visar att det är farligt och dåligt att äta mat med mycket socker i. Därför förespråkar jag det förstnämnda. Dock i rimlig mängd. jag tycker inte att man ska frossa i det, snarare välja naturellt i så stor mån som möjligt.

Kommentarer :

#1: Kourtney

Jag tror att det handlar om, som med det mesta - att överdriven konsumtion är ju såklart inte speciellt hälsosamt eller bra! Sen så är ju inte sötningsmedel "nyttigt" i sig för det innehåller ju inga näringsämnen, men jag använder ändå hellre sötningsmedel hundra ggr hellre än socker om jag ska välja! Jag är då tacksam över att sötningsmedel finns! =)

Svar: jag håller helt med dig, det är en himla tur att det finns på diet med kan jag säga :)
Frida Harju

skriven

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen