Gluten- och sockerfria Cake pops

Jag har flera gånger sneglat på dem, blivit sugen på att prova baka, men inte tagit mig för då deras huvudingrediens är överbliven sockerkaka och sedan doppad i choklad eller annat godis. Inte min smak alltså. Men så kom jag på att vem har bestämt det egentligen? Likt punschrullar som inte heller de behöver vara gjorda av överblivna kakor, om man inte vill. Jag ville också prova använda den proteinella i vit choklad smak som jag köpte på Fitnessfestivalen. Alltså som nutella fast med smak av vit choklad - sockerfri - perfekt i mitt bakverk. Själva degen är en RAWbollssmet som jag smaksatte med rivet limeskal och lite saft. Dessa mixade jag och fyllde med protellan, sedan trä på sugrör och rulla i smält sockerfri choklad. Man kan toppa med vad man vill egentligen. Jag hade lite julpynt kvar sedan pepparkakshuset, även gojibär som är himla juliga i sin färg. enjoy!

 

 Såhär ser Proteinella ut. Man kan välja att inte fylla kulorna eller ta vanlig nutella om man vill.
 

Gluten- och sockerfria Cake pops

ca 10 stycken stora

 

Degen

120 g dadlar, urkärnade (ca 13 st)

0,5 dl kokosfett, smält

0.75 dl kakao

1/2 tsk kallt kaffe

1/2 tsk vaniljpulver

2 dl pecannötter

rivet skal från en halv lime, lite limesaft

en nypa havssalt

 

fyllning

12 tsk vit choklad nutella (sockerfri)

 

täcke

ca 1 kaka (100 g) sockerfri mjölkchoklad

pynt, hackade nötter, gojibär eller smält choklad till topping

10 st sugrör

 

Gör såhär: Mixa ihop allt till degen i en matberedare. Fördela degen i 10 bitar. Tryck ut varje bit i handen och fyll med proteinella, ca 1 tsk per boll, vik sedan över kanter och forma till en boll. Trä varje boll på ett sugrör. Jag lade sedan in klubborna i frysen en stund för att de skulle stelna mer innan man doppar i choklad, ca 30 min. Värm upp chokladen i bitar i en skål i micron eller i vattenbad. Rulla varje klubba i choklad och hjälp till med en sked för att täcka hela. Använd någon kartong, frigolit eller ställning att ställa varje klubba i för torkning, jag tog en äggkartong. Ställ i klubban och strö över den topping du vill ha. Låt torka och förvara sedan i kyl fram till servering.

 

 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen