Midsommarmys, laddat de utslitna batterierna, och joner som ger Fridan huvudvärk vid väderomslag

Sitter återigen i min älskade soffa och småkikar på EM. borta bra men hemma är ju bäst. Trots detta är jag och Simon i full färd med att planera en liten semestertripp ner till västkusten. Men det är en annan story. En story som börjar först om två veckor.
Jag känner mig som en sliten själ. Dessa tre lediga dagar har dock gjort susen. Jag har helat min själ på alla sätt och vis tror jag.
På midsommar for vi ju till Öregrund för midsommarknyt med det vanliga gänget. Vi hade tur med vädret som verkligen sprack upp lagom tills att vi lekte lekar. 
 
 
 
 
Jag hade supertrevligt även om vi avlägsnade oss relativt tidigt för att sova i Skärplinge. På ett sätt känner man sig för gammal för Öregrund, det är den yngre generationen som ska ta över nu. Kanske blir det ännu mer uppenbart när man håller sig nykter, att vara berusad är inget som lockar. För en gångs skull fick Simon för sig att prova med under kvällen och drack endast alkoholfri öl. Han fick stå emot mycket påtryckningar, jag minns själv den där perioden. När man varit en sån som dricker men sakta men säkert söker sig i från det. Man blir den som stigmatiserar och får svara på en hel radda frågor. För tydligen så måste man ha en solklar anledning, annars är det märkligt. Jag tyckte att det var superjobbigt i början. Men sakta men säkert lär sig folk och slutar vara dryga och antigen tvinga på eller fråga för mycket.
 
På lördagen vaknade vi upp till ett soligt Skärplinge. Jag gav mig ut på en liten morgonrunda för att supa in all somrig natur. råkade på dom här läckerheterna. Alltså wow, det kryllar. redan. eller just ja - det ÄR ju sommar nu och fullt av smultron. jag får panik, måste måste plocka. Brås på mormor. men det är himla fint att ha i gröten alltså.
 
 
Vi åkte ut en sväng till Vavd innan pool häng uppe hos mormor och morfar väntade. Och sill lunch då. Så himla mysigt och vi blev där hela eftermiddagen. Jag badade alltså för första gången i år, dock i pool som var 23 grader, det är lagom det.
 
 
 
 
 
Sen hem för lite grill och dusch innan vi skulle ut och fara igen, tanken var först en sväng i Sikhjälma för att hälsa på Simons mamma och särbo som campade med husbil, sedan åka till folks som skulle ut på dans, hemvändardans som är riktigt poppis.
 
 
 
 
Vi hann dock bara med första för jisses vad naturen lamslog mig. Så stilla och vackert, det går ju inte att få med på kort riktigt.Men man kunde bli religiös. Hela helgen har bjudit på sådan värme också, var inga problem att sitta i kortbyxor och linne, om det inte vore för myggen då.
 
 
Idag njöt jag en sista sväng av lant-miljö och det röda skogsguldet innan vi begav oss hemåt. blev sådär supertrött på vägen hem igen och har nu googlat runt lite då jag blir smått irriterad.
 
 
 
Dagens intressanta - Varför mår jag så dåligt vid väderomslag?
 
Tydligen så tror man att det vid lågtryck är mycket positiva joner i luften och vid högtryck tvärtom - mycket negativa joner. Vi mår tydligen bättre av negativa joner och det är så mycket som 30% av befolkningen som känner av väderskiftningar. Många upplever saker såsom huvudvärk, irritation och trötthet. något jag kan skriva under på, definitivt. Vissa får till och med migrän vilket inte alls är särskilt kul. det som hjälper är att befinna sig i ett svalt mörkt rum, rätt så trist på sommaren liksom. 
Vid väderomslag förändras det yttre lufttrycket mellan 10-15 % varpå vår kropp även bör göra detta, ibland går det för fort vilket leder till att membran och vätskor i leden expanderar, detta kan vara en orsak till att exempelvis folk med reumatism mår sämre vid skillnader i lufttryck då trycket på de inflammerade vävnaderna blir större. Jag ska snoka vidare men börjar sakta men säkert förstå varför jag mår som jag mår och acceptera det, kan tyvärr inte göra så mycket för att undvika det då vädret inte är något man rår över. Kanske är Biometeorologi nästa grej.
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen