Avokadoglass med smak av choklad eller pistasch/vanilj

Jag var ju gräsänka förra lördagen, hemma och hundvakt med fina Siggebus. Jag har länge velat prova göra glass på avokado, när passar bättre om inte när man är ensam uuuuutifall det inte smakar bra. Nu händer det hemskt sällan, om ens någonsin, att det inte är ätligt. Men ibland blir det fullträff och den här gången var en sån. alltså jisses, det här kommer jag att göra många gånger, så fort ett sötsug sätter in som behöver stoppas med annat än "riktiga" godsaker. Visst är det spännande när helt vanliga råvaror blir något så gott? Det tycker iallafall jag.
 
Avokado/bananglass - en med choklad och en med vanilj/pistage
 
1 port (ca 450 kcal utan topping)
protein 21 g
kolhydrater 30 g
fett 26 g
 
1 banan, slantad och fryst
1 avokado, urkärnad och fryst i bitar
 
Till vanilj/pistage:
hälften av avokado och banan
1/2 tsk vaniljpulver
10 g proteinpulver med pistage eller vaniljsmak
eventuellt lite lättmjölk
 
Till choklad:
hälften av avokado och banan
1/2 msk carobpulver (kakao går också bra men då blir det lite annorlunda värden)
10 g chokladproteinpulver (jag tog med banansmak med)
5 g kakaonibs
eventuellt lite lättmjölk
 
Gör såhär: Mixa ihop banan, avokado och proteinpulver. tillsätt smaksättning. Kör länge i mixern tills den blir glasslik i konsistensen, krävs att bananen fryst minst 4 timmar. Behöver man så tillsätter man lite lättmjölk bara för att få den konsistens man vill. 
 
Jag toppade med lite nötter, blåbär och sockerfri smält choklad också. Så mättande, sött och gott. mums.
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen