Produktiv tjej

Bästa produktiva helgen på länge. Verkligen. Alltså jag har idag lyckats göra alla de steg som krävs för att börja koda på min PC. I Barcelona använde jag endast min Mac. Jag har även kommit fram till ungefär hur jag vill att sidan ska se ut och fungera. Jippi så kul. Jag känner mig så utvilad och energifylld efter helgen, det här var precis vad jag behövde, en vilo-helg och paus mitt i allt annat farande och donande.
Idag var också första gången på länge som jag kunde gynnas av shitload i form av mer energi på träningspasset dagen efter. Gårdagen bjöd på både kaloririk middag och sedan gotta till efterrätt. Jag slängde ihop socker- och glutenfri ugnsäpplen med toscatäcke. Add.icecream till. Sen naturgodis och chips.
Shitload betyder alltså att man en dag äter mer än man brukar, ofta typ tomma kalorier som pizza, godis, glass, chips för att få en skjuts i träningen. Jag själv brukar inte uppleva att detta funkar, snarare gör mig mer seg. Men ett litet extra intag av bra mat brukar ha positiv effekt, något jag märkte av under Amandas diet. Den senaste tiden försöker jag dock hålla mig borta från socker under lördagarna, det finns så mycket sockerfritt som är gott. Detta för att jag märker själv hur nedstämd och dyster jag blir dagen efter ett stort sockerintag, det är hemskt.

Jag är typiskt en sån där människa som vill boa in mig när hösten kommer vilket innebär tända ljus och mer kaloririk mat. Visste ni att studier visar att detta sker för många människor, vi tenderar att vilja ha mer fett och kolhydrater så fort höst och vintermånader kommer? Sjukt spännande och har att göra med att vi lättare blir deprimerade och då kräver ämnen i kroppen mer energi. Så löser kroppen det på det enkla sättet att crave-a saker.

Add.icecream och socker- och glutenfri toscatäcke på äpple
Alltså nya barbells bar. Drööömgod

Något annat som jag äntligen kommit för mig idag är att köra andningsövningarna som vi lärde oss förra helgen ihop med Elina. Vi kom ungefär ihåg hur vi körde. Jag klarade denna gång att hålla andan i 2 min, 2.50 och 2.50. Känslan efteråt är helt underbar. Både jag och syrran blev helt sjukt avslappnade. Sigge med som typ somnade bredvid mina ben. Det här ska vi försöka göra oftare. Kanske är det här så nära meditation jag kommer.

Och så till dagens höjdpunkt. Något som förmodligen gjort att bag ännu mer studsar på moln fram. Jag fick återigen vara med i UNT och Matreportage om "foodprep" - att laga storkok någon dag i veckan för att slippa laga mat varje dag. Nyckeln till framgång. Att komma fram med recept när man är trött, slut, hungrig i affären efter jobbet leder lätt till att man faller i gamla hjulspår och lagar det man alltid lagar. Eller tar det där halvfabrikatet som alltid finns till extrapris. Inte brainstormar fram något nytänkande, hälsosamt och gott.

Det handlar om att ligga steget före, lura sig själv. Att vara beredd med något gott mellanmål när hungern checkar in. Inte falla för frestelsen som en korv med bröd, eller ännu värre - den där chokladbiten. Jag pratar nu givetvis om sådant som är en vana och inträffar flera av veckans dagar. Inte om det händer någon gång då och då. Jag pratar om sådant som att vissa står och äter smörgåsar medans de lagar mat för att de är hungriga - vilket leder till väldigt mycket extra-Energi-intag i det långa loppet.

I reportaget står punkter om varför foodprepp är så bra i punktform. Dessa tåls att visas igen
- frigör tid till annat
- ökar möjligheterna till att äta lagom portioner som är hälsosamma
- sparar pengar. Billigare att ha med egen lunchlåda än att äta på restaurang

Dessa punkter går hand i hand och innebär det på flera plan. Kan du snabbt få i dig lunch istället för att gå ut och äta eller köpa så kan du kanske gå hem tidigare från jobbet och hitta på sådant du tycker är kul. Måste du inte heller laga mat varje vardag så kanske du hinner sätta dig ner och varva ner lite innan barnen ska på träning eller du själv iväg på något möte.
Har du en färdig låda så är det det som är portionen liksom, inte mer. Är du hungrig efter ett tag igen så är det bättre att äta ett kvällsmål med något hälsosamt och gott.

Sanningen är den att det är tråkigt att vardagslaga mat - jag har löst det med att antingen ha någon låda klar, simon lagar eller jag äter ute på event eller med en kompis.
- Att alltid äta låda är inte kul, men gör det majoriteten av dagarna och se till att det i lådan är en njutning. Njut sedan extra mycket de dagar du äter direktlagad mat.
- orka ha flera smålådor med typ topping till soppa, sallad, kall sås, sylt osv. Detta pimpat upp lådmat något oerhört.
- laga sådant som gör sig bra som lådmat: grytor, lasagne, soppor. Ju längre det står, desto mer sätter sig smakerna.
- laga bara så många portioner att du har i kylen och inte behöver frysa in. Fryser du in så stoppa inte i sådant som ris, pasta eller potatis. Det kan pimpa upp rätten om iallafall det är nykokt till bär det väl är dax att äta.
- börja smått. Prova att laga någon rätt som lådmat. Prova att koka ett gäng med ägg och ha med som mellis eller hacka upp en fruktsallad och ha med som mellis.

Det är en ynnest att få dela med sig av sin filosofi och ge tips på det här sättet. Jsg är tacksam och nyper mig själv i armen stundvis. Ser till att uppskatta allt jag har omkring mig just nu. Nu tankad och fylld för en ny givande och rolig vecka. Ska prova massor av spännande pass.

ChokladbollsOIAJ - mellis redo när jag var mitt i kodning
Happy girl på Friskis efter överkropp och TABATA

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen