Nobel middag och Week dialogue

I fredags skulle jag egentligen på Nobel Week Dialogue. Fick dock reda på att man kunde ta del av hela dagen via livestream till min stora glädje. Detta är alltså en dag fylld med föreläsningar och diskussioner kring ett utvalt ämne varje år. Det växlar med att hållas i göteborg och stockholm, men i fredags var det alltså i Stockholm. Your plate. Our planet: The future food. Ett mycket aktuellt och intressant ämne. Högt uppsatta professorer var där från alla möjliga olika länder. De diskuterade allt möjligt från matpreferenser, brist på mat, framtida konstgjort kött, belastning på miljö osv. Jag själv kan anse att det kändes lite gammalmodigt när en panel satt och samtyckte om att man inte bör tacka nej till det som bjuds när man är hemma hos någon. men alltså kom igen, vi lever i 2000-talet nu, folk HAR olika preferenser och mest för sin hälsas skull och om man tackar nej har det absoult inte något med personen i fråga att göra. Jag anser att det isåfall är den person som bjuder som isåfall får jobba på att inte ta illa vid sig.
 
 
jag passade på att laga en ny typ av RAWbollar. Kände för att prova göra Cake pops, sånnadär kakklubbor. Jag fyllde mina med proteinella (vit sockerfri choklad nutella). De blev så så bra. Rullade även i sockerfri smält choklad. ja recept har ni ju i tidigare inlägg.
 
 
Dessa skulle vi avnjuta igår när vi hade Nobelmiddag här hemma. Vi brukar alltid ordna någon typ av julmys helgerna innan jul med Simons vän-skara då alla har fullt upp när själva julen kommer med att besöka sina släktingar osv. Det här året tänkte vi att för att inte ledsna på julmat då alla går på julbord titt som tätt i december så körde vi Nobelfest-tema med trerätters där ett litet team för sig ansvarade för förrätt, varmrätt och dessert. Så så smart och mysigt, avslappnande att inte behöva tänka på all mat utan fokusera på en rätt.
 
 
Vi började dona med pynt för bord och bordsplacering redan i veckan. Det här är ju sånt som jag ääälskar. Hade målat kottar och glittrat dem för att hålla upp borsplaceringskort.
 
Till förrätt fick vi hemmagjord skagen på rostat bröd.
 
 
Vår rätt var Kycklingballotine med gratänger, Örtemulsion, tryffelaioli och friterad sötpotatis/rödbeta
 
Till det hade vi även surdegsbröd och en god sallad. Mums alltså. Värt alla timmar i köket alla gånger. Jag fullkomligt älskar välsmakande mat och det gör mig inget om det tar tid.
 
 
Har inget fint kort på själva desserten då man lade upp själv utav denna. Det var Linda som gjort en riktig Hållnäs-favorit med Löpskaka. Smak av saffran gifte sig fint med sylt och grädde, mums. Typ som mannagrynspudding smakade det.
 
 
 
Supermysig kväll. Verkligen passar på att umgås med de allra närmsta just nu, har hört att det är bra. Och krävande nog. inte för stor grupp människor liksom.
 
Idag har varit en riktig superbra dag, verkligen. Jag har också för ovanlighetens skull känt mig sjukt snygg, alltså för att vara söndag. Tror tyvärr att svaret heter - Uteblivet socker. Gårdagen bjöd inte på mycket sånt mer än i själva ostkakan. Detta innebär uteblivna sockerdrömmar och ett bättre mående idag. Istället för att känna mig svälld och lite pluffsig har jag istället känt mig fast. Jag har inte heller känt dessa oroskänslor, rastlöshet, nedstämdhet. Läskigt men sant. Socker är gott, jag är löjligt förtjust i bakverk och älskar att gå på kalas på helgen där det finns flera sorters kakor att ta och njuta av. Eller mina müslitoppar som alltså är favoriten i naturgodis och så fruktanslöst gott. Men det har sin lilla baksida. Ibland är det värt det, men egentligen inte om man tänker dagen efter. Förstår inte om det är så att jag är extra känslig eller om det egentligen är lika för de flesta andra? fast de inte reflekterar över det, bara kör på? 
Dagen har iallafall varit sjukt bra. Vi har tagit promenad i knarrande snö, hur underbart? Kört bra benpass på Actic Kraftkällan i Boländerna som jag inte varit på på lääänge. Sen har vi hunnit strosa på Gränby för att köpa lite fler klappar, veckohandlat, lagat middag, städat, kikat en film, slagit in klappar och nu kollar vi på film nummer två. Simon försöker fixa fäste till min fina fina lampa som jag inhandlade på Mio idag. Är lite kär. Vi hittade även äntligen en passande matta i hallen till tapeten.
 
 
 
Imorgon väntar TABATA-pass på Actic igen och sen lite andra trevligheter. 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen