Årets julbak

Ja i år har jag ju redan i oktober börjat med julbaket för i år då jag kirrade alla julrecepten in i Lifesumappen. Några av godbitarna sparade jag i min egen frys till den riktiga stora dagen.Men här kommer några grejer jag pillat med de senaste dagarna. Dammsugarna kräver lite mer arbete och passar ypperligt för den person som tycker om att pilla mycket i köket. Som för mig är det liksom som terapi att bara stå där och jobba med händerna men tänka på annat. Som Robert Gustavsson sa är den bästa medicinen när man är lite psykiskt trött - Man ska syssla med sådant som kräver noll hjärnkapacitet men däremot kroppsligt arbete. I mitt fall är detta att baka, laga mat eller att träna.
Ni kommer inte att få recept på Punschrullarna då dessa är ett recept jag bidragit med till Lifesums julrecept som folk måste betala pengar för, men jag kan ju hinta om att lite inspiration hämtats hos Marja när det kommer till yttre skalet, innehållet kan mer eller mindre vara vilken RAWbollsrecpet som helst.
 
 
Rocky roads är alltså från Body-tidningen och Antonia Pesevski. Man kan ha i det sockerfria godisgotta man hittar eller har hemma. Istället för färdigköpta sockerfria kolor använda jag överbliven sockerfri daim som jag hittat recept på hos Fanny Roetlisberger och sedan använde faktiskt jag vanliga mashmallows då jag inte hittat sockerfria någonstans. det är som vanligt majoriteten som spelar roll så är allt annat sockerfritt så gör det inget. Det bästa med dessa är att de innehåller proteinpulver som gör att man vill ha några färre än vanligtvis.
 
Rocky roads
ca 12 stycken får jag ut, gör alltid dubbel salts
 
20 g sockerfria wertheskolor jag tog alltså daim istället)
30 g salta nötter
80 g fibersirap
50 g sockerfri choklad
30 g chokladproteinpulver
10 g kakao
10 g sockerfria mashmallows
 
Gör såhär: Bryt chokladen i bitar och smält i micro, vattenbad eller kastrull. Hacka kolor eller daim och nötter i grova bitar. Häll fibersirapen i en bunke och värm några sekunder i micron. Rör ner allt utom mashmallows i bunken och knåda till en deg. Tryck ut 1/3 av degen i en form, lägg på mashmallows, hälften av alla. Lägg på ett till lager deg, upprepa med mashmallows och avsluta med sista delen deg. tryck ihop och ställ i kylskåpet en stund. skiva sedan upp små fyrkanter med kniv.
 
RAWbollar med vit nutellafyllning
Här kan man använda nästan vilken Rawsmet som helst, kanske denna.
 
Dela upp degen i så många bollar du vill ha. Platta sedan ut bollen i din handflata och fyll med lite proteinella eller sockerfri vit choklad. Rulla ihop till en boll och rulla sedan i siktad kakao.
 
 
Smält choklad med cornflakes och mandelflakes
Vet inte vad jag ska kalla dessa, mer än att de är världens godaste och enklaste godis typ. Man tar bara sockerfri choklad och smälter i en skål. Sedan krossar man ner cornflakes (gärna sockerfri) och mandelflarn och rör runt. Jag vet inte direkta mått här, börja med mindre och fyll på tills smeten fortfarande är kletig och håller ihop. Klicka ut i knäckformar och ställ sedan i kylen att svalna. Är det så att man gärna vill ha större kakor går det bra att klicka ut på ugnsfolieklädd plåt istället. Det går också finfint att blanda ner typ torkade bär, andra nötter eller müsli också. Mums så gott och så bra godis.
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen