Fuerte Ventura - Bahia de Lobos

Känner att det är dax för ett inlägg om det turistmål vi för en vecka sedan befann oss på. 

Jag har länge velat åka till Fuerte Ventura då det, som mamma uttrycker sig, fått rykte om sig att vara en sport/aktivitetsö av alla kanarieöar. 
Nu såhär i efterhand kan jag säga att jag aldrig mer kommer att åka dit - det är alldeles för blåsigt för min smak. Att ha konstant vindsus i öronen kan störa vem som helst. Det är ett ypperligt turistmål för någon som tycker om att våg- eller vindsurfa. Verkligen.


Hotellet:

Vi bodde på ett hotell som heter Bahia de Lobos med all inclusive för den som vill. Väljer man till det kommer man aldrig att gå hungrig om man inte vill, jag lovar. Frukostbuffén innehöll verkligen allt man kan tänka sig. Jag själv pysslade mest med stekt ägg, kokt ägg och yoghurt med müsli då jag äääälskar yoghurten utomlands. Men för den som gillar korv, låtsasbacon, pannkaka och matig omelett så fanns det alternativet med.
Det vi tyckte var dåligt med hotellet var att nätet inte alls var särskilt bra, bara på förmiddagarna när alla andra sov. Det fanns inte ens en kyl att ställa vatten i på hotellrummet om man hade rum och inte lägenhet vilket vi tyckte var synd.
Maten var mycket bra överlag. För den som ville ha nystekt (kött, fisk, fågel) eller nyslungad pasta eller stenugnsbakad pizza fanns det varje dag. Världsbäst salladsbuffé osv. Något jag saknade var ett tema för varje middag likt vi hade på gran canaria och Sunprimehotellet där. Typ asiatiskt, mexikanskt, kanariskt. Var bara det få enstaka kvällar.
Annars mycket bra service, rent, snyggt. Det bästa är väl egentligen tennisbana till gratis uthyrning/bokning samt gymmet som var ett riktigt old school och låg bredvid och det verkligen gick att köra alla slags styrkepass på (bänkpress, knäböj, fria stänger, hantlar osv.)

Tidpunkt:

Att åka såhär års är väl en chansning men var inget problem förra året på gran canaria. Då badade jag varje dag. Det gick inte i år. Simon badade absolut inte i havet, endast en gång i pool. För det blåser för mycket. Men missförstå mig rätt, det är underbart att inte behöva toksvettas och vara helt mosig i huvudet för att det är så varmt, det är inte min grej alls. Men på kvällen behövs inte bara långärmad, många hade tunna dunjackor på sig.
Vi var också på norra sidan som är om ännu värre när det kommer till blåst. 

att göra:

Fuerte Ventura är verkligen ett ställe för den inbitne surfaren. Runt hela Corallejo som vi var finns möjlighet till både våg- och vind för att vågorna är så höga. Röd flagg nästan varje dag. Annars kan man bestiga inaktiva vulkaner, åka beach buggy och besöka Aloe Vera plantage. De förstnämnda gjorde vi. Man kan även åka över till Lanzarote som har en aktiv vulkan men det hann vi inte med.
Strandloppor är roligt för de som gillar att åka/köra fyrhjuling osv. och passar bra om man vill hinna se mer av ön. Vi tog en taxibåt över till ön Lobos och besteg där en vulkan. Bedårande utsikt. Men se upp för restaurangen där är familjeägd och har endast öppet när de behagar.

Vi tog även en promenad till sanddynerna öster om Corallejo där surfing är mer populärt.

Mat:

Spanien är ju verkligen bra på sin cuisine. Nu hade vi all inclusive men de gånger vi åt ute var det verkligen supergott. Vi åt ju såklart paella. 

På nyårsafton åt vi ute på en restaurang som heter Poco Loco och en femrättersmeny med tillhörande dryck

Skriv inläggstext 

Vi började med en consumme och bröd.
Denna tallrik var gudomlig och en blandning av tonfiskbröd, vårrullar, friterade räkor osv. Rätten efter missade vi att knäppa kort på men det var iallafall en jättegod med snäckor, musslor tomatsalsa och stekt fisk
Mellanefterrätt var cava med sorbet
Sedan kom köttet, så gott men för rikligt med paté för min del.
Chokladefterrätten från heaven
Och ett glas cava till. Vid det här laget var jag mer lullig än vanligt och vitt vin har jag hemskt svårt för

Men den här restaurangen rekommenderar jag starkt om man är en köttlover.

Och avslutningsvis så blev ju den här resan om än ännu bättre då Simon friade till mig och jag tillbringade mina sista dagar där som fästmö.

Väljer man att åka på nyår kan jag starkt rekommendera Playa del Ingles istället som hade ett fyrverkeri som jag aldrig beskådat tidigare. Men har man inte firat nyår utomlands förr så tycker jag verkligen att man ska prova det.

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen