Mitt 2013

Då var det dax igen, 2013 har rusat fram i en faslig hastighet.Otroligt mycket roligt har hänt och jag har utvecklats inom flera områden. Jag gör som förra året och tar tre månader i taget. Den här gången kommer jag dock inte att ha "periodens låt" utan istället "periodens recept" ett för varje månad då det verkligen är något som symboliserar det här året - mitt receptskapande. På så sätt blir ni påminda om några godingar att kanske prova laga själv. 

 

Januari-Mars

Syrran bestämmer sig för att på riktigt förändra sitt liv och börjar gå på soppdiet som sedan övergår i ett kostschema skapat av mig. Hon tappar flera kilon, konstanta sötsug, oregelbundna mattider, får sin livsglädje tillbaka och även självkänsla. en fin känsla och upplevelse att se som syster.

 

 

Jag själv sätter upp träningsmål samt ändrar om i min kost för att få lite resultat gällande kropp och utseende. Det dras ner på kolhydrater och raffinierade sådana även på grund av min krånglande tarm som verkar uppskatta det nya sättet mycket.

Målet att klara 10 chins till årets slut sätts, något som ganska snart ändras till sommaren..

Ekonomikursen avslutas och jag får återigen läsa sådant som dietetik och folkhälsa som jag tycker är intressant och roligt.

 

 

 

Jag och Simon åker mycket längdskidor då även han skaffat sig ett par skidor. Vi tar tillvara på snön skulle man kunna säga och försöker se det positiva med den vilken annars är ganska jobbig. Det är en tung vinter och det är kämpigt att ta sig till BMC i 2 dm snö som ingen tycks vilja ploga bort.Vi firar alla hjärtans dag där jag får den önskade boken “Muskelmat” full med goda recept både för magen och resten av kroppen.

Mitt första näringsberäknade recept läggs upp - laxsoppa.

 

I mars åker jag och Simon upp till Åre. Jag förstår precis vad alla pratar om, stället är fantastiskt. Jättelånga backar, härliga vyer, fart och fläkt och en mysig liten stad/by.

 
 

 

Skolan kombineras, som vanligt, med jobb men även plugg inför högskoleprovet som förhoppningsvis ska ge mig tillträde till det jag vill läsa.

 

Periodens recept

 januari: -

februari: Frozen yoghurt cheesecake fast det inte ens kom upp i februari
Mars: Laxsoppan - För att det är det första näringsberäknade upplagda

April-juni

Det är påsk och välbehövlig vila från skolan. Jag får det bästa påskägget jag fått någon gång, förmodligen största också. Tur nog innehåller det inte bara godis.
 
 
 
Jag och Simon provar på att “bo” ihop. Eller ja, Syrran kliver utanför trygghetsbubblan och kastar sig ner till Marbella, spanien, och då provar Simon hur det är att pendla från Uppsala till Forsmark. Det funkar bra givetvis, alltså mellan oss, även om resorna blir rätt långa för stackaren..
 

Jag skriver högskoleprovet som inte alls går så bra som jag haft förhoppningar om. Anledning till att jag skriver lyder - nyckel till plats på dietistprogrammet. Det är alltid bra att ha dubbla examen, Dietister har tyvärr högre status än Kostvetare då många aldrig hört talas om det sistnämnda (det ska det bli ändring på!), plus att yrket verkar intressant.

fler roliga, näringsberäknade recept dyker upp på min blogg, jag inser att efterfrågan finns och tycker ju att det är himla roligt.

jag fyller år och samma helg är jag med i uttagning på friskis som cirkelfysledare vilket slutar i en flopp- jag måste lära mig att dra på smilbanden (även när jag är koncentrerad) och ta ut rörelserna.
 

Valborg äger rum i ett iskallt Uppsala. Jag blir rejält förkyld och tillbringar de flesta av festdagarna hemma i sängen med toarullen men pallrar mig ut på själva valborgsafton. Det blir ingen champagnegalopp med tanke på att mina händer ser ut såhär:

 

Vi har kostbollen för alla dietister och Kostvetare i Sverige, spelar brännboll, leker lekar, äter god mat och får gå på en riktigt fin gask.

 

 
Jag startar upp Örjan för att få honom igenom årets besiktning, det gick sådär kan jag säga. Efter ca 3 år tillsammans får vi så ge upp och inse att det blir för dyrt att laga. Min käre vän lämnas in och får agera assistent åt reservdelspoolen istället.
 
 
Vi springer Blodomloppet som en form utav delmål till Lidingöloppet. jag känner av pollen mycket mer än tidigare år och tror inte alls på så goda resultat. Det slutar med personbästa både för mig och simpan.
 
 

Min nya kategori Recept skapas för att läsare lättare ska hitta bland alla inägg. Jag och Elina får gå på syrianskt bröllop, en riktigt upplevelse som innebar både mat i överflöd, dans så fötterna värkte och övernattning på hotell.

 
största tårtan jag sett.

 

Målet att klara 10 chins innan midsommar klaras av:

FILMEN

 

 

Jag inser att om man vill något riktigt mycket så går det. Lika att man blir bra på det man övar på. Vill man klara chins, ja då måste man göra chins.

Vi firar en riktigt bra Midsommar i Öregrund och efter det sticker jag och Simon till Kroatien. En riktigt skön semester med tanke på att sommaren inte blir så varm men solig.

 
 
Vi gör om på baksidan och får ett riktigt mysigt baksidehäng.
 
 
 

periodens recept

april: Ädelostkyckling

maj: Lax med Rödkål- och valnötssallad

juni: Nyttig kålpudding

 

Juli-September


Jag jobbar på Konsum hela sommaren och är nog ledigt högst en helg helt sammanhängande. Jag bor rätt mycket hos Simon då det är lättast om man ser till avstånd. Den sköningen har ju även köpt en bil som jag får låna så mycket jag vill. Vår lilla Goffe.

 

 Mitt mål att få magrutor blir uppfyllt skulle man kunna säga. Så himla kul att allt går om man bara är lite envis.

 

januari och juli
 
 Jag åker till Stockholm för att umgås med Kajsa, Camilla och Mickan. Vi solar, lagar god mat och pratar en massa strunt.
 
 
Jag plockar massor av hallon, smultron och blåbär. Simon gör om sin balkong så att den blir jättefin. Vi inviger den med en tapaskväll.
 
 
 
 
Jag hinner med några lata dagar på stranden, på sandbankarna med familjen. Min favoritsyssla med grillning och fotbollsspelning.
 
 
vi har turen att få gå på ytterligare ett bröllop. Denna gång gifter sig min kusin, ett något enklare bröllop och en stor kontrast till det syrianska överflödsbröllop vi varit på tidigare. det är kul att klä upp sig.
 
 
 
 
Skolan börjar och kursen "Verksamhetsförlagd utbildning" vilket innebär att vi beger oss ut på praktik.
Jag har min period hos en nystartad egenföretagare vid namn Camilla. Denna kvinna vill mycket och har många järn i elden. jag önskar henne all lycka till och att hennes affärsidé går vägen. Jag har min praktik ihop med Mia som jag får en bättre bild av, en riktgt skön pärla som jag har turen att ha som kursare en termin till. Hon, precis som jag, är intresserad av kost, att hjälpa andra och på något sätt ihop med friskvård. Det har även Camilla. Jag lär mig mycket under perioden. 
Exempelvis att jag nog inte alls vill läsa till Dietist också, det skulle endast vara för att få en till titel. Kostområdet är extremt brett och jag skulle känna mig låst att sitta på en klinik/mottagning där folk kommer in som kanske inte alls vill ändra sina matvanor.
Nu säger jag inte att en dietist inte kan söka samma jobb som mig i slutändan utan endast att jag kanske inte behöver dubbla examen. Camilla får mig att våga kliva utanför trygghetsbubblan mer, jag inser att föreläsningar är superkul att hålla, dels genom den vi håller på en gymnasieskola gällande Brainfood.
 
 
 
Vi har en inneboende hos oss, något som både jag och Elina lärde oss mycket utav. Vi tänker på karma och att det kommer att betala tillbaka sig nån gång.
 
Jag och Elina spinger Lidingö tjejlopp, det första av de totalt fyra grenar vi ska ta oss igenom för att klara en tjejklassiker. Jag överträffar mig själv och springer in på blanka 45 minuter. hujedamig så bra jag känner mig.
 
 

 

Periodens recept

Juli:Min version av hallonkaka För att jag hittar på Marja och Baka Sockerfritt - en av de bästa bloggarna/hemsidorna att gå in på om man vill hitta glutenfria och sockerfria recept. 

Augusti: Sejgratäng För att det är ett av de godaste fiskrecept jag komponerat ihop.

September: Höstfylld lax med ljummen höstsallad För att det här receptet blev fantastiskt gott oc höstigt

 

Oktober-December


Det här är nog månaderna då det händer mest grejer.

Under min praktik har vi som projekt att undersöka olika dieter och jag får större insikt i att all kosthållning inte passar alla, vi måste mer och mer skräddarsy en personlig diet. I september hjälper jag en tjej med kostschema, det går bra för henne men hon har det lite kämpigt då pojkvännens preferenser kämpar emot.

Jag tar mig igenom böcker som får mig att inte fortsätta vara så blåögd gentemot livsmedelsverket och dess rekommendationer och rädsla för fett. Kanske har kolhydrater, stärkelse och socker lika stor inverkan. Jag börjar experimentera ännu mera i köket och inser att det finns oändligt med goda substitut för pasta, potatis och ris - vad sägs som Zucchinipasta, blomkålsrisotto och rättikagratäng.

Jag gör iordning ett kostschema till mamma som fått åka in till sjukhuset för smärtor i bröst. hennes övervikt är det dax att ta tag i. Det går mycket bra för henne och både kilon och sötsug försvinner med en god kosthållning.

Vi (Camilla, jag, Kajsa, Matilda och Mickan) åker till Håtö för att ha en helande helg med god mat och umgänge.

 
Jag håller i min första betalda föreläsning. Hur kul som helst och jag får blodad tand.
 
 
 
Jag klarar att lyfta 50 kg i bänkpress * 2. Ett mål om att klara 100 kg i marklyft innan nyår sätts också. Sedan hemkomst från Kroatien är jag mer och mer seriös med gymet. Det här med gymveckor och pass-veckor funkar sådär va. Försöker klämma in allt jämt istället.
Ju bättre mat jag äter och ju mindre alkohol jag dricker, desto bättre och tyngre vikter kan jag lyfta. 
 
 
 
 
Fler och fler recept dyker upp på min blogg.
 
Bönkaka med kvargvaniljfrosting
 
Jag får upp ögonen för Mugg-kaka och OIAJ
 
Majsbiffar
 
Jag börjar jobba på lagret på Ackis och packar förbrukningsvaror till sjukhuset och även externt. Jobbar även på Ärna med att servera där. Äntligen har jag fått tag på jobb i Uppsala istället för att sitta och åka 8 mil till Älvkarleby.
 
December är en riktigt rolig månad. Vi åker till Göteborg och Luciapokalen. Det börjar såklart rycka i tävlingsnerven men vet inte om ja är redo för en så stor påfrestning. coachning behövs, ekonomi samt muskelmassa. Men nån gång..
Helt klart den bästa mässa jag varit på någon gång.
 
 
Veckorna fortsätter med julpynt, tentaplugg, bakning, träning, julbord och andra festligheter.
 
 
 
 
Jag får en crock pot skickad till mig för att jag lagt upp så mycket recept med långkok men även annat med mycket sidträffar på min blogg. Den funkar svinbra och jag är evigt tacksam.
 
 
 
 

Periodens recept

oktober: Pumpasoppa med glutenfria bullar För att soppan är annorlunda, vegetarisk och fantastiskt god och bullarna är lika goda som gluteninnehållande bröd.

november: Blomkålspizzan Fantastiskt god

december: Fridas glutenfria lussebullar För att man kan baka gott utan mjöl och socker

 

 

Hållna löften:Att klara 10 chins innan nyårsafton vilket ju fixades redan till midsommar.

Hade även ett om att inte stressa andra, det har jag faktiskt lyckats ganska bra med. Istället för att stå och trampa så sätter jag mig och gör annat tills alla är klara.

Brutna löften: Egentligen är inte det här brutet för det har inte helt med mig att göra. Det var löftet om att få med syrran på ett HIT-pass och även lyckas få upp hennes ögon för olika träningsformer. Hon är en snart 27-årig självständig individ som det är svårt att styra över. Jag har påmint henne fler gånger om att hon minsan, om än i ett svagt ögonblick, lovat att följa med på HIT innan nyår. Det har gått sådär. Jag har gjort mitt yttersta som sagt.

 

Bästa upplevelsen:Även om det var i början av året så måste det ändå tas upp och med. det var när jag klarade omtentan i redovisningen fast jag till en början trodde att jag failade med ca 1,5 poäng. fyfan vilken befrielse

Sämsta upplevelsen: När min fina Passat Örjan var tvungen att skrotas. Jag trodde helt ärligt inte att jag skulle känna så starkt för något materiellt men det var riktigt tungt att lämna ifrån sig den. Jag grät flera gånger den månaden. Men det var min första bil och jag hade många fina minnen med den. lukten när man satte sig i var en trygghet liksom.

årets prestation: När jag kommer hem i december och ett brev från Uppsala Universitet ligger där. När jag öppnar har jag fått stipendium för goda studieresultat, alltså för att jag pluggat på i strävan efter VG.

 

årets idrottsprestation: När jag springer Lidingöloppet för tredje året i rad och kommer in på 45 minuter, 3 minuter snabbare än året innan. kolhydratsladdning in my ass, lågkolhydratskost is the shit.

Mitt träningsår: Har skrivit om det flera svängar här innan så det här blir kortfattat. Men jag har haft träningsmål, tror helt klart att det blir som en sporre inne på gymet när motivationen ibland tryter. Jag önskade mig magrutor och gav mig själv det, jag önskade bli starkare, jag gav mig själv det. Jag har hittat en livsstil och kosthållning som ger mig det jag behöver för att lyckas. Jag kommer att kämpa vidare även 2014, det positiva och negativa med styrketräning är att man aldrig är färdig och därför aldrig helt nöjd. Jag har fortsatt gå på HIT och tycker fortfarande att det är bland det roligaste som finns. Förmodligen på grund av variationen som även avspeglar sig i resten av mitt träningsupplägg (Spinning, styrketräning, power walks, längdåkning, löpning). I somras när det var paus/uppehåll för passen så skapade jag mina egna pass ute i vavd, funkade grejt.

 

årets citat: "Om du gör det du alltid har gjort, kommer du att få det du alltid har fått"


Fick det av Camilla, min VFU- handledare. detta citat och budskap kan användas lite när som och i vilket sammanhang som helst men är ändå så himla sant. klaga inte om du inte försökt förändra något, för hur ska det annars förändras om du knatar på i samma spår?

Det är lätt att glömma bort en del saker när man sitter såhär och sammanfattar men tycker ändå att jag fått med det mesta. 2013 har verkligen varit ett utvecklande år och inte mycket dåligt har hänt. Simon vill fortfarande vara tillsammans med mig vilket är toppen, för jag anser att vi passar som handen i handsken. Nu blickar vi framåt mot 2014 och hoppas på ett lika utvecklande år. Jag ska i Januari hålla föreläsning på Simons jobb och i februari på Skutskärs bibliotek. Nervöst men spännande. Jag är riktigt nyfiken på vart jag kommer att hamna som färdigutbildad och vågar inte spekulera i vart. Men jag är fylld av förhoppningar.

 

 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen