Sejgratäng med tomat, basilika och oregano

Var sugen på vit fisk idag, ville även prova något nytt recept och hittade ett där man skulle använda keldas färdiga pastasås creme fraiche och tomat. Glad i hågen gick jag till Ica i Skärplinge för att inhandla ingredienserna. tyvärr blev jag besviken ganska fort då jag insåg att de inte hade den såsen. stod länge och funderade hur jag skulle göra istället. tänkte att det fick bli något liknande av den gratäng jag brukar göra på willys creme fraiche 8%, ajvar och provencaliska örter. Nu var det himla tur att den där såsen inte fanns på ICA för jag lyckades knåpa ihop den godaste fiskgratäng jag ätit på länge. inte heller fick vi i oss en massa tillsatser och grejer som annars finns i färdiga såser likt keldas. Prova ni med vettja, även en icke fiskälskare kommer att gilla den här. relativt fort går det också och sköter sig själv i ugnen.
 
Sejgratäng med tomat, basilika och oregano

4 port (350 kcal/port, med kokt potatis 515 kcal/port)
 
800 gram tinad eller färsk sej
1 msk rapsolja
1 purjolök
½ röd paprika
salt
peppar
1 burk creme fraiche 15%
250 gram krossade tomater med chili
2 msk tomatpuré
1 fiskbuljongtärning
färsk basilika (om tillgång finns, använd annars bara torkad)
torkad basilika
färsk eller torkad oregano
25 gram riven gräddost 28% (tog den som fanns hemma)
 
Gör såhär: sätt ugnen på 175 grader. grovhacka purjolök och skiva paprikan och lägg i en ugnsfast form med lite rapsolja i botten. dela fisken i bitar och fördela över grönsaksbädden. salta och peppra och stoppa i ugnen i ca 15 minuter. Värm under tiden creme fraiche, krossade tomater, buljongtärning och tomatpuré i en kastrull på spisen. hacka kryddorna och vänd i smeten. ta ut fisken och fördela smeten över. toppa med lite riven ost och höj graderna på ugnen till 200 och fortsätt tillaga i ca 15 minuter till. 
Jag åt med broccoli till och en god sallad. Annars gör man som Simon och kokar lite potatis till, godast blir det nog med pressad. 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen