kikärtspaj och sockerfri hallonkaka

Igår exprimenterade jag i köket igen. Har länge varit sugen på att prova göra en pajbotten på kikärter. Dom är både goda och relativt proteinrika. Jag älskar paj och är sjukt svag för botten av olika slag, frasigt/knaprigt är nog mitt favvoord när det kommer till mat. Men att äta pajdeg är inget som är ultimat för min mage, särkilt nyttigt är det inte heller. idag var iallafall dagen då det skulle ske. lika så har jag varit sugen på att prova laga keso- och spenatpaj som tydligen ska vara supergott, det var det också. 
 
Fridas keso- och spenatpaj med kikärtsbotten

4 port (343 kcal/port)
 
I burk avrunna kikärter
1 msk olivolja
2 msk mandelmjöl
iskallt vatten 
 
1 gul lök
2 vitlökar
1 tsk margarin
250 gram fryst spenat
8 cocktailtomater
 
1 dl matlagningsgrädde 4%
3 ägg
250 gram keso 4%
kryddor (salt, peppar, paprikapulver)
 
Gör såhär: Mixa kikärter, olja och mandelmjöl med en mixerstav eller i en mixer. tillsätt lite kallt vatten tills det blir en behaglig smet/deg. tryck ut i smord ugnsfast form. nagga med gaffel och förgrädda skalet i 200 grader i ca 10 minuter.
 
 
 
 
hacka under tiden lök och vitlök och fräs i lite margarin. lägg i tinad urkramad spenat och fräs allt mjukt.
dela tomaterna i lagom stora bitar.
 
 
 
 vispa grädde, ägg och valfria kryddor i en bunke, tillsätt sedan keson. 
 
 
lägg spenatblandningen i det förgräddade skalet och lägg över tomaterna. häll över stanningen och tillaga i ugnen i ca 35 minuter.
 
 
resultat: Det blev superbra och gott. Jag gillar verkligen mandelmjölets konsistens. Gillar man inte kikärter så är det här inte en hit, det smakar mycket kikärter. mättande paj som helt klart fungerar som ersättningsprodukt. allra bäst är att den är vegetarisk, passar toppen till den vegetariska dagen i veckan som alla borde ha. ett minus är att eftersom jag inte kramade ur spenaten så mycket plus att tomaterna vattnade av sig så blev den lite dassig i botten. färsk spenat kanske egentligen är ett bättre alternativ. nästa gång kommer jag även att ha lite salt i pajskalet.
 
 
Igår provade jag även att baka en sockerfri kaka, min första dessert skulle man kunna säga. gled in på en tjejs blogg/hemsida av en händelse och hittade himmelriket gällande socker- och vetemjölsfria recept. besök gärna hennes sida här MARJA
jag fastnade för Hallonkaka med kokostosca-receptet.  Eftersom den här tjejens recept är något LCHF-baserade så tänkte jag att, vafan bara att justera om dem lite. jag har blivit modigare tack vare Muskelmatsboken där man mycket väl kan använda både lätt färskost och lätt matlagningsgrädde. sagt och gjort. kakan blev supergod och man slapp bli sådär dåsig, sockerillamående och flåsmätt som av vanliga kakor. Den här tjejen har även anpassat sina recept till 1-2 portions storlek. toppen anser jag då jag oftast tar en bit, bjuder eventuellt någon annan men sen blir resten av kakan/pajen kvar. Jag är emot svinn och hatar att kasta bort mat. När vi var i Stockholm införskaffade jag mig en springform i modellen 12 cm, det innebär 1/3 storlek av en vanlig pajform om inte mindre än då. ni kommer eventuellt att se på bilderna nedan.
 
Fridas version av Hallonkaka med kokostosca

2 port (428 kcal/port)
 
Botten:
20 gram rumsvarmt smör
½ dl mandelmjöl
½ msk kokosmjöl
2 msk riven kokos
1 msk hasselnötsmjöl (ej kokosmjöl, jag använde mandelmjöl igen då jag inte hittat något annat i butik)
2 tsk sötströ (jag använde Cologran low calorie sweetener, gillar inte stevias sträva eftersmak)
1 krm vaniljpulver
1 krm kanel
 
Hallonfyllning:
30 gram hallon, tinade
½ tsk sötströ (jag använde Cologran low calorie sweetener, gillar inte stevias sträva eftersmak)
 
 Kokostosca:
10 gram smör
2½ msk matlagningsgrädde 4%
1 msk färskost 4%
½ dl riven kokos
1 msk Cologran low calorie sweetener
1 krm vaniljpulver
 
 

Botten:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna med varandra. Tillsätt därefter rumsvarmt smör och blanda väl. Tryck ut degen i botten av en 12-cm springform.

 

 

Hallonfyllning:
Mosa hallonen tillsammans med sötströ. Bred detta på bottnen.

 

 

Kokostosca
Sjud smör och grädde i en kastrull tills det börjar tjockna (ca 10 minuter). Rör därefter ner färskosten. Tillsätt sötning och vanilj efter smak. Rör även ner riven kokos.  Fördela detta på hallonfyllningen. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 15-20 minuter.

 

 

 

Det blev himmelskt gott, påminde mycket i smaken av mandelkubb typ. Med en klick grädde hade det varit topp nouch, inte tokigt med vanlijglass heller men då blir den ju inte sockerfri.

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen