Fridas gluten- och sockerfria Lussebullar

Det var lördag igår, det är lika med cheatday. Jag hade pepparkakshusbak för det mesta i mitt huvud men kom på en briljanta iden att justera om mitt recept på glutenfria bullar till saffransbulla.
Resultatet var toppen. Simon gillade konsistensen då han tycker att vanliga är rätt degiga. Dock är det ju det som är gott, men men. Av mitt recept fick jag 6 stycken. Jag använde saffransarom men det blir nog godare med riktigt saffran då det smakar mer. dessa bullar ger 107 kcal/bulle, väldigt mycket bättre än en vanlig som ger 300 kcal.
 
Fridas gluten- och sockerfria Lussebullar
 

6 stycken (107 kcal/bulle)
 
3/4 dl mandelmjöl
3/4 dl pofiber
3/4 msk fiberhusk
0,5 tsk bakpulver
1 ägg
2 msk sötströ
½ paket saffran
½ dl lättkvarg 0,3 % fett
½ dl cream cheese 4% fett
1,5 msk vatten
1 msk smält smör
 
tillbehör: äggvita till pensling
russin
 
 
Gör såhär: Vispa ägget och sötströ fluffigt, vispa sedan ner kvarg/cream cheese och det smälta fettet. Blanda de torra ingredienserna och vispa ner. Låt allt stå och svälla i minst 5 minuter. Sätt ugnen på 200 grader och rulla försiktigt till degen till lussebullar med blöta händer, lägg på bakplåtspapper. Pensla på ägg och tryck dit russin. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter.
 
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen