Lax med Rödkål- och valnötssallad

Herregulla så bra det går nu. Fick VG på tentan jag skrev i fredags, endast 4 fel, resultaten kom idag.
Nu hoppas jag bara på VG även på matsedelsplaneringen så kanske jag får VG i hela kursen.
 
Fick bli en löptur nyss på 8,5 km för att fira resultatet istället för inbokat spinningpass. Camilla var lite trött efter vårt bröst/tricepspass i morse så hon hade inte lust med det spinningpasset. Det doftar så otroligt gott ute nu med alla blommor som slår ut. Nu besvärar inte pollen mig längre heller.
 
Nu ladda upp de förbrukade musklerna med lite käk, ett recept jag hittat i Fitness som är himla gott. har gjort det flera ggr.
 
Lax med Rödkål- och valnötssallad

2 port (645 kcal/port)
 
2 laxfiléer
150 g rödkål
½ röd lök
1 liten röd chili
1 rött äpple
50 g valnötter
2 tomater
salt, peppar
 
2 msk olivolja
1 msk rödvinsvinäger
 
Gör såhär: Lägg laxfiléerna i en smord ugnsform, salta och peppra (jag hade citronpeppar på).
Halvera tomathalvorna och ha lite grillkrydda på. sätt in i ugnen i 200 grader ca 15 minuter.
 
 
Strimla rödkål, finhacka rödlök och chili och stek 5-10 minuter i stekpanna med lite olja. finhacka äpple och grovhacka valnötter och låt fräsa med i blandningen någon minut.
 
 
 
Blanda ihop olivoljan och rödvinsvinäger och tillsätt lite salt och peppar.
ringla den över kålsalladen när den är lagd på tallriken.Servera med laxen.
 
 
 
Genom att äta den här rätten får man i sig mycket av de nödvändiga omega3- fetterna genom både laxen och valnötterna. Jag var till en början lite skeptisk till vinägrett, jag anser att det liksom är onödiga kalorier egentligen. ofta om man äter en gryta eller liknande så behöver inte salladen också vara kladdig, den är god som den är. Jag har på senare tid lärt mig att om man äter en kalorisnål måltid kan det passa ypperligt bra att tillsätta vinägrett till salladen då ättikan hjälper till att sänka magsäckstömningen samtidigt som oljan kan hjälpa till att höja kaloriinnehållet. Nu räknas inte den här måltiden till någon kalorisnål sådan men innehåller mestadels goda fetter med tanke på olivoljan också. Det här receptet är taget ur ett program som heter "42 dagar till toppform" som finns i Fitness Lifestyle. Recepten där i går i samma tänk som jag har och innehåller ytterst lite kolhydrater i form av stärkelserika sådana. istället får alltså energin komma från goda fetter.
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen