"Nyttig" kålpudding

När man provar nya recept så är det inte alltid som resultatet blir lyckat. det är klart att man inte vet hur något smakar innan man provar det och för att lyckas så måste man ju misslyckas ibland. men ibland klaffar allt. därför får ni ett till recept idag. slängde nämligen ihop en kålpudding som jag hittat på en träningsblogg. vet inte hur jag ska hinna göra allt jag hittar, receptet lagras på hög i min "receptmapp" på datorn redo att provas.
 
Kålpudding:

3 port ( 472 kcal/port om man äter med 1 msk lingonsylt till)
 
485 gram nötfärs 5 % fett
750 gram vitkål
150 gram gul lök
1 tsk soja
1 tsk grillkrydda
paprikakrydda
svartpeppar
2 vitlöksklyftor
2 tsk olivolja
1,5 dl matlagningsgrädde 4  % fett
60 gram okokt parboiled ris
 
gör såhär: sätt ugnen på 200 grader. Koka upp vatten i en kastrull och koka vitkålen delad i bitar tills den blivit mjuk. jag använde färsk vitkål vilket gör att det tog ca 5 minuter för mig. hacka löken och stek den mjuk i olja i panna. pressa i vitlöken. lägg i köttfärsen och fräs ihop med lök och kryddor. När vitkålen är mjuk, häll den i durkslag och häll sedan i den i köttfärsblandningen. blanda i matlagningsgrädde och okokt ris. häll blandningen i en form och grädda mitt i ugnen i ca 40 minuter. rör runt någa gånger under tiden för att undvika bränd kål (även om jag gillar den smaken) och för att allt ris ska hamna i botten någon gång under tillagningstiden. 
Ät tillsammans med en matsked lingonsylt eller rårörda lingon.
 
 
 
 
 
Lediga härliga dag idag. har tyvärr inte hunnit sitta mycket i solen då jag var på jakt efter bikini och midsommarkläder. Har tamejtusan varit in på varenda butik i gränby och på stan som innehåller damkläder. känns det som iallafall. Har nu hittat på det jag var ute efter plus en massa annat, tillslut. Blir ingen bildbomb med det eftersom jag inte är "lagd" så. däremot får ni, om än en med dålig kvalitet, bild på min bikini då jag är supernöjd. det är en sån där med volanger. lagom tjejigt.
 
nu är jag redo för kroatien. En himla tur att jag inte är nå vidare modeintresserad eller orkar springa i butiker för hujedamig så trött jag är efter denna dag. det kan visserligen bero på mitt gympass i morse (biccar och axlar fick sig en match), matlagning 1, matlagning 2, surdegsbak och spinningpass på kvällen. har även hunnit påbörja min packning inför utlandet. produktiv kallar jag det.
 
Efter min lunch i solen idag bjöd syrran på en "ny efterrätt". hon hade provat frysa ner delikatessyoghurt med jordgubbssmak. och herrejösses, jag färdades tillbaka till Villagatan i Tierp, 5 år gammal sittandes på en gunga ätandes pinnglass inköpt från glassbilen. ni vet dom där som fanns i vanilj eller jordgubbssmak. så otroligt krämig smak och det smakade riktig jordgubbe och inte konstgjord. vaniljyoghurtcheesecaken kan ju slänga sig i väggen. Nu har jag aldrig ätit den där yoghurten som den är men kan tänka mig att den, likt vaniljen, är lite för söt för min smak för att agera frukostyoghurt. att däremot frysa ner det någon timme och avnjuta som glass. mee liiike. allra bäst blir den om den bara varit någon timme i frysen, sen blir den hård. prova vettja.
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen