Dietpizza med nötfärsås

Efter önskemål om recept på pizzan jag slängde ihop förra lördagen så kommer det här. blev en glutenfri mycket mättande variant. Så himla gott med köttfärssås på pizza också. Prova gärna pizzasallad till också som finns på min blogg i ANNAT inlägg.
 
Glutenfri dietpizza toppad med nötfärssås
 
 
För pizzan:
579 kcal
Protein 67 g
Fett 19 g
Kolhydrater 29 g
 
Nötfärssås räcker till 4 portioner:
500 g nötfärs 5%
1 vitlöksklyfta, pressad
1/4 gul lök hackad
2 champinjoner skivade
1/2 förpackning krossade tomater
1 msk tomatpuré
1 msk soja
Salt, peppar, andra kryddor
 
Gör såhär: fräs svamp och lök i en tedlonpanna. Lägg ner köttfärsen när de börjar bli mjuka. Finfördela med en trägaffel eller annat redskap. Tillsätt tomatpuré, krossade tomater och soja och eventuellt lite vatten. Krydda. Låt koka ihop på låg värme.
 
Pizzadeg 1 portion:
1 msk Kokosmjöl 
1 msk söndermixade rågflingor (går att byta ut mot havregryn för den med celiaki)
2 msk lättkvarg
3 äggvitor
1 tsk bakpulver
1 krm salt
1 msk fiberhusk
 
Gör såhär: sätt ugnen på 180 grader. Mixa ihop allt till degen. Spraya med lite pam spray (eller bred ut lite olja) på ett bakplåtspapper på plåt. Bred ut pizzadegen. Kör i ugnen 5-10 min, tills den rest sig och fått lite färg.
 
Tomatsås 1 portion:
1 msk tomatpuré
1/2 vitlöksklyfta
1/2 msk chilisås
Torkad oregano
 
Extra topping 1 portion:
50 g riven ost 12%
20 g parmesanost
20 g osötad burkmajs
1 ring rödlök
 
Gör såhär: ta ut pizzan och bred tomatsås över den. Strö hälften av osten på. Toppa sedan med en portion köttfärssås. Lägg över rödlök och majs och strö sedan parmesan och resten av osten över pizzan. Kör i ca 15 minuter på 200 grader, har du varmluft på så var med lite så att pizzan inte blir bränd.
Servera ihop med god pizzasallad 
 


 

Kommentarer :

#1: Karin

Hej Frida,

Jag undrar bara om du inte skulle kunna skriva lite om vad som gäller kosten under din diet? Det kan gälla allt vad du äter, till vilken typ av mejeriprodukter som är "ok" och "inte ok", vilken fetthalt som är den "maximalt tillåtna", vilka charkuterier osv. :)

Svar: givetvis kan jag göra det, så kul att du vill veta. det ska vi ordna.
Frida Harju

skriven
#2: Anonym

Hej! Jag har sett vid ett par tillfällen att du lagt upp recept som du kallar glutenfria men som innehåller råg. Råg är inte glutenfritt! För någon som vill minska sitt intag av gluten/spannmål kan det säkert funka, men inte för någon med celiaki!

Svar: Hej Anonym!
Du har givetvis rätt. Dock är jag mer än "trend-glutenfri-person" som alltså mår bäst av att minska ner på det, inte måste helt utesluta det. Detta gäller även de personer som är mina läsare men jag ska tänka på det här i fortsättningen. tack :)
Frida Harju

skriven
#3: rememberthiis.blogg.se

Ser supergott ut!

skriven
#4: Matilda

NÄ vad gott!!!

skriven

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen