Arsenik i ris leder till cancer

Pip-Frida forsätter. Locket är kvar och så även pipet. Men det är bara att tänka bort och köra på. Idag har vi haft en sån där nytto-dag. Vi har köpt hyllor som vi monterat ihop för att få lite ordning nere i förrådet. Samtidigt har vi kryssat mellan tv:n och alla skidsändningar varvat med handling på Gränby (svårt att få det att gå fort på en lördag, ni som provat vet). Alltså herregud så bra Kalla är, vilken stjärna. Bara jag fick ju rysningar från den massiva publiken i Falun, tänk ca 50 000 personer liksom, hoppas hoppas att hon hunnit uppskatta och ta del av det. i tv-sändningen nu ikväll sa hon att hon hunnit suga lite på den karamellen men var tvungen att fokusera sen väl på tävlingen.
Vi har även kastat sopor och äntligen vet jag vart en återvinningscentral finns i Uppsala, grattis liksom, har bott här i över 3 år.
Hittade riktiga vårtecken ute:
 
 
Dessutom kvittrade fåglarna riktig mycket idag. Vi är verkligen på väg mot ljusare tider.
 
då var det lördag igen också vilket brukar vara mina fridagar. Var dock lite mer beredd den här gången, att jag inte är sårskilt mätt efter min grötfrukost osv. Att man inte får köpa godis på affären utan bara svansa förbi godishyllorna.
Att få äta oxfilé är verkligen inte fy och skam ändå, ugnsrostad potatis är himla gott det med.
Snart ska jag mumsa i mig det här också, hello there låtsas kanelbulle:
 
 
Dagens intressanta - Arsenik i ris leder till cancer
 
Har ni hört det senaste gällande risprodukter? Det var för någon dag sedan på nyhetssändningen. Man har kommit på att ris innehåller Arsenik som är ett av de mest cancerframkallande ämnen vi har i vår miljö och mat. Detta för att det finns i vårt grundvatten och alltså kommer in på risplantagen, riskornen hinner absorbera massor. För de som inte vet så odlas ris under vatten på stora åkrar. Ris är också den produkt som besprutas nå oerhört för att inte skadedjur ska förstöra allt som såtts. Till råga på det så ska varan transporteras sjukt långt också. Detta har jag tagit upp för men är alltså en av orsakerna till att jag väljer mer lokala/svenska/närodlade alternativ som matkorn eller mathavre som kolhydratskällor. Men sedan har ju jag också läst en herrans massa böcker om just ris, vetemjöl och raffinerade produkter och vad de gör mot våra kroppar. Vad de ökar risken för osv. Det är därför lite lustigt nu när det kommer upp information på tv och nyheterna ca 1,5 år senare. Men så är det, saker måste ta tid. 
Iallafall har man gjort mätningar på olika produkter för att se halterna och tydligen så tål man mindre ju mindre kropp man har, ganska logiskt egentligen. Därför så kan barn som får sånna där rice krisp flingor till frukost och sedan äter riskakor till mellis nå för höga nivåer snabbt. 
För att hitta hela artikeln, film och lista över "farliga" produkter så kika HÄR.
 
Jag själv känner mig ganska nöjd över att jag skippat de rekommenderade riskakorna efter träning allt som oftast.
Får det lov att vara lite cancerkakor?

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen