Glassig chokladtårta (nästan Paleo)

I lördags var det dax att slänga ihop en sån där god RAWkaka igen. Den här gången hade jag hittat på ett recept som var likt en fryst cheesecake. Eftersom att ursprungsreceptet är skapat av Lina och därmed mer Paleo/veganstuk gjorde jag om lite. Vet ju att det blir hiskeligt gott att ta med nötter, allra helst kombinationen choklad, banan och cashew. Jag ville även att själva glassdelen skulle bli krämig och söt så där blandade jag i chokladproteinpulver. alltså mumma så fin den här blev, för god för att inte dela recept. För er som inte har proteinpulver hemma så kan man alltså byta ut det mot 1 msk carobpulver istället. Enjoy!
Jag bakade i liten springform (12 cm), man kan nog öka på allt i reptet ggr 4 och göra i stor form istället.
 
Min version av glassig chokladkaka
 

2 port (447 kcal/port)
protein 17.2 g
fett 23,6 g
kolhydrater 38,3 g
 
Botten:
1/4 dl riven kokos
1 msk kokosfett
1/2 dl cashewnötter
1/2 dl torkade dadlar
2 ekologiska torkade aprikoser
1 msk kokosmjölk 6 %
Himalayasalt
 
fyllning:
2/3 frusen banan (minst 5 timmar, ett tips är att skiva upp den innan)
1 msk kakao
2 msk whey 80 choklad
1/4 dl kokosmjölk light 6 %
 
Gör såhär: Mia nötter, kokos och dadlar i en mixer. När det blivit ett småsmul tillstätter du resten av ingredienserna till botten. det ska gå att forma degen. Tryck ut den i en springform.
Lägg i bananskivorna, kakao och proteinpulver i mixern och kör tills allt fördelat sig fint i små bitar. häll sakta på kokosmjölken och kör så att det blir en glass, var försiktig så att det inte blir för mycket mjölk, kanske behövs inte allt. bred ut fyllningen över botten i springformen och ställ in i frysen 30-60 minuter innan servering.
 
 
Vi toppade med sockerfri mörk choklad och vispad grädde, ännu mindre paleo men ack så gott. det går dock riktigt bra utan det till också.
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen