Få koll på AGRP - neuronerna för att hålla dig fit

Woop Woop, redan onsdag, och den här veckan är ju en fyra-dagars en dessutom. Passar mig nog ganska bra för att jag kommer att vara extra sliten tror jag, vi har nämligen satt in mina första low-days. Ryser vid tanken.. Men de innebär kort och gott att man i princip nollar kolhydraterna på vilodagar. Något behövs för att skruva upp min förbränning och mitt vikttapp ytterligare. Det är godbye till min gröt till frukost bland annat. Det blir helt klart en annorlunda Valborg. Vi jobbar föresten heldag så jag kommer att åka hem i vanlig tid och inte förrän på kvällen alltså.

Något annat kul som väntar i helgen är ju Tyngre Classic. Ska kika både tävlingar och gå på mässa om en sån finns. Jag vet flera stycken som ska tävla så det ska bli mycket spännande. 

Har känt mig pigg och fräsch på träningen dom här dagarna, igår klarade jag av att dra mig upp 10 ggr i chinsställningen, något jag inte gjort sedan jag började bulka i höstas. För varje kilo så blir det ju tyngre, det har varit lite frustrerande just i övningar där man hänger och liknande. Men nu börjar det ordna upp sig alltså.



Ni får en till bild på bakverken från helgen, mumma ju:

Och allt fint jag fick. Alltså kolla in vad som väntade på mig när jag kom hem på fredagen:


Blombud från bästa kicks som bor i Örebro. Är första gången jag får blombud. Lyckan var total


Och presenter, var mestadels pengar och presentkort men kolla in fina armbanden jag fick till min tävling. Pepp pepp.

Dagens intressanta - Neuronerna AGRP spelar in vid hunger och cravings

Så lustigt, läser i gårdagens tidning om ny forskning som visat att det visst inte bara är må-bra-känslor som frisätts vid mättnad utan även icke-välmående-känslor vid hunger. Sjukt intressant, det första har man ju hört om flera gånger, anledningen till att folk fortsätter att äta choklad varje dag eller stöter på paltkoma titt som tätt efter att ha klämt en för stor portion på lunchbuffén.
Man har gjort studier på möss där man sprutat i AGRP dels bara ändå (som hungerskänslor) men även vid specifika platser. Det visade sig att mössen dels visade tecken på att försöka finna föda i större utsträckning vid höga doser och även att de undvek dessa specifika platser som de förknippade med höga doser. Det här är sjukt intressant och viktigt och något jag kan förstå till viss del med tanke på min diet. Känner dock inte längre av mycket obehag eller blir deprimerad av att vara hungrig men det är alltså en av orsakerna till att folk inte pallar att banta och blir deprimerade av det. Ämnet är påkopplat tills vi blir tillfredsställda - det vill säga mätta,

Kommer till jobbet och Lovisa visar mig en artikel gällande just AGRP. Att de har tankar på att hitta sätt att koppla bort det för att hjälpa överviktiga patienter att kunna gå ner i vikt utan att känna allt för stort obehag. Även det andra sjukt intressanta - att nivåer av detta sänks bara genom att vi får se mat. Tydligen kan cravings avta om man bara får se den där chokladtårtan eller godispåsen. Det håller i sig ett kort tag men skulle definitivt hjälpa till så att många "tomma kalorier" stoppas innan de stoppas i munnen. Mycket går av bara rena farten, på det här sättet skulle vi kunna stanna upp och känna efter lite först. Det har att göra med hur vi hade det förr när vi jagade mat. AGRP sändes ju ut tills vi fick syn på mat. Att köpa den där maraboukakan och bara titta på den gör dig lugn, du vet att du har tillgång till mat, idag, imorgon osv. och kan istället välja att äta en chokladchiapudding eller Lindahls hasselnötskvarg. Win win.

Läs den artikeln här -> även stoppa cravings genom att titta på mat eller veta att den finns nära till hands.

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen