Killar och tjejer gillar olika bränsle

Alltså hurr för solen och ljuset och den tid vi går in i nu. Imorgon börjar sommartiden att gälla också. Jag är ju redan en morgonpigg person men märker av det i min omgivning. Syrran som brukar vara död på morgonen började skrota runt i lägenheten och tyvärr gå på hälarna redan strax efter 6 imorse. Det gjorde iuförsej inte så mycket då jag iaf skulle upp för att jobba på lagret vid 8.
Vi jobbar ju egentligen på kvällen/natten men igår så kunde inte en tjej och vi fick istället lägga det idag i förmiddags. Allt har ju sina fördelar och nackdelar. Jag är helt klart en dags-person och var mycket mer effektiv och kraftfylld idag än när jag jobbar på kvällen. Man blev pigg av att solen sken in genom fönstrena. Det var också skönt att slippa behöva cykla hem i en tom, sovande stad med några få äckel som glider runt i bilar på smågatorna och letar efter ? (sjukt läsiga iaf). Samtidigt är jag jättetrött nu vilket känns lite halvtrisst när hela dagen är framför mig men ska försöka ladda om här ute i solen, skriva lite kostschema och sedan köra det roligaste gympasset. axlar/mage. Sen är det ju lördag idag vilket innebär gómiddag med mat som får ta lite extra tid. Så kommer min älskling lagom till middagen.
 
knäppte lite kort idag. Hade ju fått av Simpan så då ville jag skicka tillbaka. Det känns kul att se muskelutveckling på benen. "Never skip a leg day" lyder budskap men skräckinjagande bilder på tunna killar på internet. Det är svårt att bygga muskler som tjej, i synnerhet på benen. Eller rättare sagt, när man skalar av fettet så går det uppifrån huvudet/axlar och ner till underkropp likt när man sätter på sig en klänning. Att därför ha synliga lårmuskler/benmuskler som tjej kräver låg fettprocent.  Om man inte har en supergenetik. Själva benträningen är inget jag oroar mig över utan har träningsvärk i denna muskelgrupp varje vecka.
 
 
 Dagens intressanta - olika fördelning av makronutrienter till de olika könen?
 
Har betat av lite mat-/träningstidningar jag har som ligger och "skräpar" (läs väntar på mig att läsas). Hittade en del intressant i Gymgrossistens förra tidning. 
 
Det är en tjej som undrar varför hennes kille får bättre resultat då de äter på samma sätt, anpassat efter vikt osv. och tränar på samma sätt. Frida Sjöström svarar då att ökning av energiomsättning och fettförbrännande effekter som ett intag av protein visat sig ha gäller främst för killar. Kvinnor har däremot en bättre förmåga att använda fett som bränsle än män vid samma intensitet av träning. Män använder då istället kolhydrater som bränsle i större utsträckning. kvinnor har lättare att gå på lågkolhydratskost och fortfarande ha energi kvar till att orka träna medan detsamma eventuellt inte gäller för män. de har däremot lättare att gå ner i fettmassa även om de äter mer kolhydrater. Tjejer har även visat sig svara sämre på samma kaloriunderskott än män om man ser till viktnedgång. Något som även går att läsa i andra delar av tidningen är att när det är dax för deff-period och alltså att skala av överflödiga kilon så är det klokt att dra ner på kolhydraterna. och vill man komma ner i fettprocent så är det definitivt det vita mjölet som ska väck.
 
summa sumarum: av det här blir att på grund av att jag är tjej så kanske det är därför som jag lyckas prestera så bra på min högintensiva träning och mina tävlingar trots en lågkolhydratskost. Men vi vet ju att kosten är komplex och det som funkar för mig måste nödvändigtvis inte vara lika för en annan. Jag vet många tjejer som säger till mig att de provat att dra ner på kolisarna men "verkligen inte mår bra av det". Det kan ju ha att göra med infon ovan, att de kanske funkar mer som killar, men även att det är en vanesak. skulle de "hålla ut" lite längre så skulle kanske kroppen bli van. Faktat ovan förklarar kanske också varför Simpis är så mycket tajtare än mig trots att jag "äter bättre" än honom. kolla in den här bilden liksom.
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen