Min version av kåldolmar med gräddsås och kokt zucchinipasta

Alltså kolla in denna läckerhet!
Kåldolmar måste inte innebära sirap, socker och fett i överflöd, inte heller glutenstint ströbröd. Nej det kan bli supergott ändå och mer hälsosamt på köpet. Det går att äta husmanskost med gott samvete och utan att midjan blir större.
Jag har länge velat prova göra just kåldolmar men jämt när jag står där med ett köttfärspaket i handen så faller det bort och jag hittar på något annat. Nu har jag massor av tid och det har liksom kliat i mina fingrar över skapande av recept. Jag blir som lugn när jag äntligen får vara i mitt kök med alla mina ingredienser.
Det här blev supergott och det är ju så fint med kål ju. Man skulle nästan kunna lägga dubbla lager kål just för att det är så gott. Mums. Istället för ris eller potatis användes istället mixad blomkål vilket också skapade mer kålsmak.
 
 
 
Min version av kåldolmar med gräddsås och kokt zucchinipasta

6 port (509 kcal/port)
 
protein 33 E%
fett 47 E%
kolhydrater 20 E%
 
1 dl havregryn
2 dl lättmjölk
2 ägg
870 gram nötfärs 10 % (går nog bra med 2 * 400 men detta var vad jag hade hemma)
1 gul lök
200 gram blomkål
1 msk smör + 1 msk till pensling
2 msk kalvfond
2 msk soja
salt
peppar
paprikakrydda
1 kålhuvud
 
1 buljongtärning + 5 dl vatten
2,5 dl matlagningsgrädde 15 %
1 msk soja
1 msk maizena utblandat i vatten
 
2 zucchinis
 
Gör såhär: Sätt ugnen på 200 grader. Koka upp vatten i kastrull. skär bort den hårda roten på kålhuvudet och skala sedan av stora blad, ca 6 st minst. Mixa havregrynen i en mixer så att det blir som ett mjöl. Lägg i en bunke med mjölk och ägg och låt svälla minst 10 minuter. Hacka löken och mixa eller riv blomkålen och fräs i en stekpanna med 1 msk smör tills det mjuknat något. Lägg i blandningen i skålen med mjölk, havregryn och ägg. Tillsätt köttfärsen, soja och kalvfond. Krydda efter behag och med de kryddor du vill, de ovan använde jag. Mixa/blanda ihop färsen väl. Koka vitkålsbladen i det kokande vattnet. Några minuter om det är färsk vitkål, annars kan längre tid komma att behövas. häll bort vattnet och dela sedan varje blad på två, skär bort den värsta hårda roten på varje. Smörj en form med lite av smöret, värm det andra i micron i en liten skål för pensling. Ta kålbladen, lägg en liten klick färs i och rulla ihop, lägg skarven neråt.
 
 
spara gärna lite färs till att steka någon köttbulle för att få lite stekyta kvar i pannan. Det kommer att ge god smak till såsen. Pensla det smälta smöret på dolmarna och stoppa sedan in i ugnen i ca 30 minuter. Stek under tiden någon köttbulle i smör i samma panna som du fräst lök/blomkål i. Lägg åt sidan och tillsätt sedan 5 dl vatten plus köttbuljongtärning. Låt småputtra ett tag och tillsätt sedan matlagningsgrädde och soja. blanda ut maizena med lite vatten och red sedan såsen med det.
Efter 30 minuter tar du ut kåldolmarna, ös över den sky som hamnat på sidorna över dolmarna och kör i ugnen i 30-40 minuter till.
Jag åt med zucchinipasta till. jag kokade då upp vatten i en kastrull och använde min spiralizer för att få till långa fina spaghettis. man kan annars använda en osthyvel eller potatisskalare. Låt zucchinin koka i någon minut bara och häll sedan bort vattnet. Servera gärna någon matsked hemmagjorda rårörda lingon. Vill man äta med någon potatis till så går det bra, tänk då på att energivärdet blir något högre. 
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen