antioxidanter och cancer - att använda det sunda förnuftet

Jag kan såklart inte låta bli att lägga mig i. Det handlar om de senaste dagarnas nyheter kring Antioxidanter. Mamma skickar ett sms men samtidigt sitter jag faktiskt själv och kollar på nyheterna och får höra det senaste "Antioxidant kan förvärra cancer". Nu lyssnade inte jag helhjärtat kan jag ärligt medge men de pratade ändå om "krångliga" antioxidanter har jag för mig men inte att de nämnde det som jag sedan, dagen efter i UNT, får läsa - att det gäller antioxidanter i form av kosttillskott som undersökningen gjorts.
Det var då som möss med en viss lungcancersort visat sig dö snabbare eller utveckla flera och större tumörer om man tillsatte antioxidanter.
 
Antioxidanter är kroppens beskyddare skulle man kunna säga. Det är vitaminer och mineraler som det finns mycket av i frukt och grönt som reagerar med fria radikaler som finns i vårt samhälle när vi stressar, sover för lite, röker, äter friterad mat, andas, andas in avgaser osv. Äter vi samtidigt frukt och grönt, och på så sätt får i oss vitamin E, C och selen exempelvis, så "offrar" sig dessa i kroppen och reagerar med radikalerna så att de inte hinner attackera våra vävnader. 
Jättebra kan tyckas, och så är det faktiskt också. Forskarna nämner själva i artikeln att de menar på att det kan vara dumt att ge patienter med lungcancer tillskott med antioxidanter då det är då som det är ökad risk
Rätt mängd får vi i oss om vi gluttar på, och följer livsmedelsverkets rekommendationer om frukt och grönt.
De säger 500 gram om dagen, översatt i material blir det tre frukter och två nävar grönsaker. Det är ändå rimliga mängder om man äter nån frukt till frukost eller grönsakssmoothie, grönsaker till varje måltid osv.
 
 bildkälla: http://minbebis.com/blogg/kostbloggen/
 
Ändå ska folk envisas med att peta i sig kosttillskott. Jag tänker då i form av sånna där rör med alla olika vitaminer. Det mest lustiga är när jag sitter i kassan på konsum och en förkyld kund kommer fram med en påse apelsiner och sedan tre rör med vitaminer. "För att skynda på sjukdomsförloppet". Men snacka om att kasta pengar i sjön. varför inte nöja sig med apelsinerna?
Många "räddar" sig själva med att säga - äääh, det som blir överskott kissar vi väl ute bara, dom är ju vattenlösliga"
Men nej, det är tydligen inte så enkelt nu då, inte om du har benägenheten att drabbas av lungcancer.
Vad många inte vet, och som var bland det första vi lärde oss i skolan gällande vitaminer, är att en c-vitamintablett innehåller mycket mer än vad som rekommenderas. i 1/4-dels tablett täcks behovet. Hur många delar på en brustablett? inte många antar jag.
Varför istället inte äta livsmedel som innehåller ämnena naturligt och då få njutning i god smak på köpet. Det ska också tilläggas att vi inte kan tillgodogöra oss alla vitaminer när det är i konstgjord form i tablett heller.
 
Den där damen som jag gör ett kostschema till är en av de som använder det sunda förnuftet. hon brukar försöka äta kiwi nästan varje dag då någon sagt till henne att det täcker C-vitaminbehovet för en dag. mycket riktigt så innehåller kiwi 63 mg C-vitamin/100 gram. 1 kiwi väger ungefär 80 gram, att äta en sån plus lite röd paprika och gul lök resulterar ju i att "vi är i mål" gällande rekommendationen om 75 mg/dag.
 
Det sunda förnuftet var det ja.....
 
 
 
 
för den som vill ta del av artikel - UNT
annan fakta som tagits upp - SLV vitamin-C

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen