Kroatien-Makarska rivieran- Zigovosce- Nimfa

I det stora hela är vi nöjda. Personalen och befolkningen i Kroatien är mycket tillmötesgående och gästvänliga och vill hjäpa en så gott det går.
Kroatiens byar, iallafall längs kusten där vi varit, är som byggda upp på höjden eftersom det är massor av berg och alltså inte plant landskap. Miljön och naturen är mycket fin och ibland kändes vyerna nästan konstgjorda.

från vår balkong

Simpan testade autoknäpp med kameran.

udden längst bort bodde vi.

Val av ort: Vi bodde i en liten by som hette Zigovosce. här fanns inte mycket annat än all inclusive hotellet och några andra hyreslägenheter. att ta sig till närmsta by tog 25 minuter till fots och här fanns lite mer folk och hotell men fortfarande ganska lugnt ställe.

Makarska: Hette närmsta stad. Hit var vi en dag och det här stället var mycket större och med mer fläkt och energi. Hade vi fått välja så hade vi bott här och skulle kunna tänka oss att åka tillbaka. en blandning av storstad med shopping samtidigt så, om man rörde sig ner mot stranden, så kom en marknad likt gävle cityfest. Där fanns även barer och matställen. sen har de även närhet till badstrand.

från båt

Hvar/Brac: Från hela makarska rivieran kan man nå öarna Brac och Hvar. På hvar stannade vi bara till för att kika runt lite. det är ett jetset paradis dit många kända personer åker på semester.

På Brac är det lite mer fart. Här finns staden Bol som har en hel del turister. de har även stranden Slatni Rat som ändrar form beroende på vind och strömmar. Här hade vi också kunnat tänka oss att bo med en strandpromenad med marknad skyddad bland tallar hela vägen från hamnen till stranden. tog ca 20 minuter att gå. det var även happenings som vindsurfing och annat för barnen längs hela stranden.

Vi fick supergod lunch bestående av grillad makrill och sallad på båten. måsarna var efterhängsna som jag skrivit förut. några passagerare var modiga och matade dom från handen.

Ekonomi: När vi sagt att vi ska till Kroatien har alla sagt "där är det dyrt". Det beror såklart på vad man jämför med tänker jag, Turkiet och Tailand är väl billigt för alla. Men vi blev överraskade för att allt var så billigt. vi åt middag och drack vin och hamnade under 300 för två personer. Ölen kostade runt 20:an. en kaffe 14 kronor. osv. aa billigt alltså. vet inte om det är dyrare i Dubrovnik. Men till kroatien åker mycket öststatsbor som inte bor i rika stater. alltså är priserna anpassade efter dem berättade en restaurangägare för oss.

Glass: Är något som kroater och folket på besök älskar. det fanns massor av glassbarer. var och varannan på gaten gick med en strut i handen.

Maten: Som många andra länder längst en kust är Kroatien experter på fisk. val, makrill, sardiner osv. Det var himla gott, iallafall den fisk vi lyckades få i oss. som jag skrivit tidigare så liknar deras kost medelhavskosten med mycket grönsaker, fisk, oljor, vinägrett. inga raffinerade produkter mer än lite bröd till. inga feta såser syntes till. man blev sådär 80procent-mätt och slapp gå runt dåsig.

Hav och strand: Vattnet var otroligt varmt. Det var liksom skönt att lägga sig i, allra helst de få dagar när det inte blåste. i efterhand, på planet hem, fick vi reda på att det var 26-28 grader i vattnet typ hela veckan. Blåste, det gjorde det för det mesta. himla skönt då luften inte står still och man blir sådär svettig och dåsig efter en dag på stranden. stranden bestod av sten istället för sand. det tycker jag är himla bra då man slipper all sand i skor, på handduk, i hår osv. dock behövs badskor som inhandlades första dagen. självklart matchade jag dom med min lila bikini.

pluffsig och blek första dagen efter resan med magknip och ballongmage.

Väder: Hela veckan har varit fin förutom sista dagen när det ändå sprack upp en bit in. Vi var ändå med om ett oväder som vi studerade från vår balkong innan det började ösregna men det var alltså på kvällen när vi ändå skulle sova. annars har det varit fint, vet inte riktigt hur många grader. men inte sådär asvarmt så att man svettas bara av att finnas till.

svårt att fånga blixten på bild. var sjukt coolt i verkligheten iallafall.

tydligen så var det en vanlig syn att ha mig läsandes på den här resan.,.

och lite annat

dör lite av skratt varje gång jag ser den här