Home again och russinen ur LCHFkakan

Vi är tillbaka, efter fyra intensiva skiddagar. Efter middagen när vi kommit upp på torsdagen begav vi oss ut i spåret för att få känna på lite längd. Spåren var riktigt bra och dessutom gratis, det brukar alltid kosta att åka längd annars.


Vi såg fina Renar på vägen upp.
Det kändes hela tiden som att vi var på väg upp till Ramis. Inte så konstigt kanske med tanke på att det är typ samma väg upp fast lite längre. Bara Kikki som saknades.


Samlade ihop ca ett kortvasan/tjejvasalopp i längdspåren - 3,25 mil. 7,5 km på torsdagen, 1 mil på fredagen, 7,5 km (till björnriket) på lördagen och 7,5 km idag. Mina ben är trötta kan jag säga, min rygg och mina triceps också. Hur ska man klara det i ett sträck i februari, det är frågan det. Men har ju gjort det förr så det ska nog funka.

Åkte även utför både fredag och lördag. På fredag testade vi vemdalens backar, på lördagen björnrikets. Backarna i björnriket var nog bäst trots världens blåst, men de var så långa att benen krampade likt Åres backar. Vädret var sådär och det regnade till och med en sväng på lördagen men fryslort som man är så var jag glad över temperaturen som låg runt 0 grader. Mina händer höll sig varma och det gjorde inget att det blåste, inte ens när man åkte längd.

Fästet i spåret var sådär måste jag säga. På lördagen var det 1+ och vi skulle vandra uppför på väg till björnriket. Vi gled mest bakåt än framåt, en försmak och Flashback till tjejvasan. Huuuaa

Maten har varit fantastisk. På torsdagen lagade vi vildsvinsfilé med rostade rotsaker och ädelostsås, fredagen bjöd på köttfärsbiffar med fetaost, blomkålsmos och tomatsalsa och lördagen med ugnsbakad lax med ett täcke av rökt lax, creme fraiche och Rom. En massa grönsaker till det. Ja ni hör ju, lyxigt har man haft det. Jag hade tur som hade en LCHF-are i gruppen så mycket stärkelsefritt erbjöds.
Åt givetvis gulashsoppa till luncherna, vad annars uppe i fjällen?

Idag hann vi som sagt med längdåkning innan hemfärd. Hann även in på skidshopen och fick med mig varma längdhandskar hem. Nu väntar vi bara på snön..


Dagens tankar: - att plocka Russinen ur LCHFkakan

Har skådat något som jag tyvärr tror är rätt vanligt i dagens samhälle. När tanken är god men resultatet blir så fel. Jag talar om LCHF-folk som har kokosolja i kaffet, grädde i blomkålsmoset, skagenröra på fröknäcket men samtidigt unnar sig en öl eller två, pommes frites till lunchen eller annat kolhydratsmässigt. Nu beror det självklart på i vilket anseende man valt denna diet - på grund av sjukdom eller i viktnedgångssynpunkt. I det sistnämnda så tror jag ofta att det är där det blir fel. Vill du behålla din ketos och köra din förbränning på fettbränsle så kan man inte "fuska" och äta de få kolhydrater man vill, då blir kroppen förvirrad. Och tyvärr tror jag att många, inte helt insatta, gör detta fel. Man har hört att man kan ha grädde i kaffet, man går ner i vikt ändå. Men om du samtidigt proppar i dig kex och potatis kommer det inte riktigt att funka. Kaloriöverskott (av "fel" sort) är ett faktum och du följer helt plötsligt en viktuppgångsdiet, den energitäta dieten. Vill du nå viktnedgång - då fungerar det inte så bra att plocka russinen ur LCHFkakan.

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen