HIT endast för kvinnor?

Idag är en bra dag, det känner jag. ännu en gång lyser solen på oss och det är varmt och skönt. en jäkla fördel när man ska cykla hem från jobbet om nätterna.
jag mår bra och är extra stark psykiskt. Det är ju sjukt om den intagna alkohol i fredags orsakat alla hjärnspöken jag tampats med fram tills idag ONSDAG. ja vem vet. tyvärr har jag ärvt av min mor att vara väldigt svag psykisk gällande alkoholintag och får alltid världens ångest dagarna efter som egentligen inte grundar sig på något särskilt om man försöker gå till botten med den utan bara skaver och är jobbig att genomlida. Lite av anledningen till att jag inte dricker så ofta.
jag är pigg, inte ett dugg trött och känner inte av någon ond hals som igår. kanske beror det på att jag pinade mig själv med att sova med stängt fönster inatt vilket ledde till att det inte blev sådär askallt mitt i natten. fast man blir ju inte sjuk av kyla... aja vad vet jag, bra mår jag iallafall.
ska snart bege mig ner på stan för att kika efter löpskor, mina gamla fick helt klart underkänt förra veckan när jag gjorde ett försök på stadium "har du inte haft något problem med fötter eller knän av att springa med dom här?" frågade personalen mig. "nej hurså, borde det vara så?" "dom är helt slutkörda" blev svaret.. men jag som bara haft dem i ca 2 år, eller lite längre då ok.. "du borde räkna mil istället så mycket som du använder dem".
dax för nytt alltså, en lika stor djungel som när man ska köpa vad som helst. dagens I-lands problem. 
spinning och styrelsemöte innan jobbet ska hinnas med också men först lite solning på baksidan.
 
slängde ihop mitt sejrecept med basilika och oregano till lunch, fast med torsk då. himmelskt gott måste jag säga. helt klart något som även en fiskhatare skulle gilla, tror jag.
vilket lyx det är att gå ut på baksidan och plocka sina egna färska örter till matlagningen.
 
 
(jag vet elina, jag använder lökbrädan till örterna, hur blir det här nudå...)
 
något annat som jag sysslat med idag är att försöka få vår otroligt stora tomatodling till att bli röd. solen ligger inte på så länge på vårt land och de har ingen riktig chans att bli röda och fina. det var inte riktigt meningen att det skulle bli så mycket, vi satte i en planta, en liten en, med cocktailtomater. allt eftersom har plantan växt, utan växtnärings hjälp, och tagit över hela pallkragens område. har pratat med mamma som tyckte att vi ska plocka av och lägga tomaterna på bakplåtspapper i låda i fönstret där solen lyser mest. vi ska även stoppa några i raggsockor för att skapa värme. detta för att det inte ska bli iskallt nån kväll och vi inte har några tomater kvar alls. är det någon som har något mer tips så kommentera gärna.
 
 
Dagens intressanta - HIT endast bra för kvinnor?
 

Hörde på radion att forskning nu visar att högintensiv träning likt intervaller under löpning visat sig ha större effekt för kvinnor än för män. de förbättrade sitt syreupptag och hjärtfrekvens mer än vad studerade män gjort under tidigare studier. vad orsaken är framkommer inte. 
 
källa: SR.se
 

Kommentarer :

#1: U

Täcka över med plast/väv(med lufthål) också kanske - så att det blir som ett litet växthus...

Svar: åh tack för tipset :)
Frida Harju

skriven

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen