coffee

Torsdagen var verkligen inte en rolig dag, inte fredagen heller. Det är tur att Elina tar det här så bra, det känns som att hon har större förståelse än vad jag har. 
Igår skickade vi äntligen in det förbenade PM:et/uppsatsen. Det sista jag brydde mig om var betyg på den men nu är det som sagt klart. på kvällen igår så hade vi taco-mys med gamla kost-gänget hemma i Kajsas korridor. som det har varit nu så hinner man knapp säga hej till varandra i korridorerna på ekonomikum och några läser ju inte ens samma sak. så det var trevligt att få hänga med likasinnade.
 
 
idag har jag jobbat på högskoleprovet. uppstigning vid 6 för att åka och förbereda inför alla skrivsugna. huujedamej så kallt och mörkt det är numera om mornarna. Vi var assistenter som delade ut proven, kikade så att ingen fuskade osv. jag trodde att man inte fick hålla på med något särskilt under själva skrivandet så hade ingen bok eller liknande med mig. så då passade jag på att öva lite på högskoleprovet genom att läsa igenom varje del som de skrivande höll på med. skrev i de frågor jag hade någorlunda hum om. vissa delar gillar jag verkligen inte. men som en liten övning inför om jag ska skriva det i vår, är ju annorlunda nu än när jag skrev det. när jag kom hem var jag sjukt mosig i huvudet iallafall, dels av allt läsande/tänkande sen att man haft ett stort ansvar hela dagen också. har fortsatt vara trött hela kvällen så det blev lugnt för mig. har bakat bröd, slängt ihop en äppelpaj och nu kikar jag på "så mycket bättre" en av mina favvoserier. Simpan är på släktkalas så för en gångs skull är jag själv på helgen. känns helmärkligt och jag tycker synd om mig själv, det är inte ofta som jag inte gör något på fredagen eller lördagen. men det kan väl vara nyttigt kanske, man klarar ju sig själv. 
Något som är sjukt skönt är att hela den här helgen kommer att vara bakisfri, jag har ju dom senaste veckorna druckit åtminstone en dag varje vecka. awesome eftersom jag inte orkar känna mig misserabel eller sjuk. 
 
 
Min skånska äppelkaka med glass och kaffe. och apropå kaffe..
 
dagens intressanta:
Det senaste lärorika jag skrivit har hela tiden handlat om träning, nu tänkte jag droppa något om kost. fast ja, dom två hänger ju ihop ganska ofta. det här har jag ju tagit upp förr också men det handlar iallafall om allt bra som kaffe för med sig och det tåls att påminna er om. det pratas ganska mycket om det är skadligt eller inte. men grejen är den att kaffe mest är bra såvida man inte får magbesvär eller sömnproblem. 
- kaffe skyddar mot diabetes typ 2, man minskar risken att drabbas med 7%
- det hjälper oss att hålla vikten och bränna fett
- prestationshöjare då en bättre fettförbränning leder till ökad uthållighet
- skyddar mot vissa canersorter
- minska risken för skrumplever
- har visat sig minska depressioner och sänker risken för att drabbas av Parkinsons.

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen