Matblogg

Jag vet att ni inte är så många mina kära anhängare. Men min blogg har blivit lite utav en matblogg då jag lägger upp hemskt mycket bilder på alla surdegar jag är stolt över men också annat ätbart.
Jag anser att det inte är intressant för er att läsa exakt vad jag gjort under dagen då det oftast är att plugga och träna.
min undran är om ni tycker att det här jag skriver är intressant? Det är inte ofta jag får några kommentarer och därför undrar jag vad ni tycker. och om ni möjligtvis har lust att kommentera något.
Om ni kan svara på om det är helt ointressant att läsa om, lika så om jag lägger upp recept. eller om ni tycker att det är nice med lite tips om vad man kan göra/äta. likaså vad ni tycker om "dagens intressanta" är det värt för mig att leta fram sådan information (händer ibland att jag gör det, ibland skriver jag det jag lärt mig under dagen) eller är det iallafall ointressant? ni behöver inte kommentera med namn. tack så mycket.
har gjort en liten utvärdering över mig själv och mitt beteende och insett att jag inte ens minns när jag köpte något halvfabrikat i form av falukorv, varmkorv eller köttbullar senast. inte heller bacon. eller jo det var nog senast någon gång i september innan jag tittat på "Landet Brunsås". Min enkla anledning är att jag tycker att halvfabrikat innehåller onödiga ingredienser/tillsatser. sist jag jobbade tittade jag på en kötbullsförpackning och såg att den innehåller under 50 % kött. vad är liksom resten av de 50 %? varför heter det köttbullar? dessutom blir det så mycket godare när man lagar dom själv. Nu har jag visserligen inte lagat så mycket kötträtter på länge heller. Det tar givetvis längre tid men det är något som jag prioriterar. hellre äter jag liksom tillexempel fullkornsris, (det tar närmare 40 minuter att koka) istället för vanligt ris 20 minuters koktid. fullkornsriset innehåller desto bättre saker såsom vitaminer och mineraler och är bättre för kroppen i form utav mindre risk för tarmcancer, längre mättnad, mindre risk för hjärt-och kärlsjukdomar osv. Jag köper inte argument som "Jag har inte tid" ALLA har lika mycket tid, det handlar om att man inte prioriterar. man kan istället säga "Jag prioriterar inte".



Vegetariskt
Det har blivit en del fisk och vegetariskt för mig nu på sistone. jag förstår om man blir rädd för tanken då det ibland kan kännas som en djungel, som tur är har jag min vän Kajsa som gärna kommer med råd när man frågar. sen finns alltid internet, ett hemskt bra verktyg. jag köper inte argumenten "det är äckligt med kaninmat" "man kan inte äta det om man tränar, för lite protein". Det handlar om hur man kryddar och har man i bönor, ägg eller ost så får man i sig protein ändå.
idag gjorde jag iordning Linsbiffar.
här får ni ett recept ändå :)
Linsbiffar med fetaost
4 pers
2 dl linser (okokta, jag använde röda)
1 morot
1 rödbeta
1 rotselleri (jag tog palsternacka)
2 ägg
1-2 msk fiberhusk (eller ströbröd, bovetemjöl, eller havregryn som jag använde)
1 tsk spiskummin
provencaliska örter (frysta)
salt, peppar
fetaost 150 gram
koka linserna i vatten (följ anvisning på förpackning). riv rötterna och blanda med linserna i en skål. ha i allt utom osten och låt stå ett tag så att smeten/röran med fiberhusken, eller vad ni använder, hinner dra till sig och blir formbar. smula i osten och forma till biffar.
jag stekte sen i olja eftersom att det är bättre för hälsan än hårt margarin.
Nu är inte det här min bild men dom såg ut såhär ungefär.
andra vegetariska rätter jag lagar ganska ofta och som man helt klart kan äta är:
-Linsgryta/soppa
- rotfruktsbiffar
- vegetarisk lasagne med aubergine, zuccini och mozzarella
apropå det här så har jag tappat flera kilon i vikt. först var jag livrädd att det var mina muskler men efter att ha samtalat med Robin från Galaxen så kom vi fram till att jag dragit ur vatten ur musklerna eftersom jag kör en hel del konditionsträning nu. men även för att jag inte äter feta produkter längre. de innehåller mättat fett som vi inte behöver i den utrsträckning som vi svenskar nu äter. jag pratar om creme fraiche 34%, grädde 38%, mjölk 3%, fil/yoghurt 3%, bregott 60-80 % och matmargarin/smör 80 %. det finns lättare varianter som är mer hälsosamma och extra stor vikt vill jag lägga på den hårda ofta guldiga fyrkant med vad ni kallar stekmargarin/smör. byt ut det mot flytande eller ännu bättre olja.
Det har säkerligen också med att göra att jag börjat äta mer vegetariskt istället för feta grisprodukter. många bäckar små som man säger.
Ikväll var jag på BMC på en inspirationskväll vilket innebär alumnikväll - att gamla elever från kostvetarprogrammet och dietistprogrammet kommer och berättar lite vad som jobbar med.
mycket intressant och så även att Stina Nordqvist, som var en utav dem ikväll, fått jäkligt mycket
skit av LCHF-anhängare då hon skrivit ett ganska vågat inlägg om just den dieten/livsstilen/religionen, kalla det vad du vill. läs gärna på hennes blogg:
http://stinaslillagrona.blogspot.com/
hoppas ni blivit lite klokare.

Kommentarer :

#1: Anonym

Jag tycker det är intressant att läsa dina tankar om kost och hälsa. Gärna fler tips och recept på bra mat. Jag skulle själv vilja äta mer vegetariskt och mindre mättat fett. Jag är himlans duktig på att få ihop en god pastasås gjord på crème fraîche men ska det bli nyttigare så går det sämre. Så tack för tipsen! :)

skriven

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen