instängd i sig själv

jahapp, då hade man precis blivit typ frisk igen så har man hängt med Kikki i flera dagar som också är sjukt förkyld så nu har det börjat om för mig med. fast det virus kikki har verkar vara värre för igår gick jag med lock för höger öra så jag hörde inte vad kunderna på konsum sa och idag så har jag tappat smak och lukt. Vi gick in och googlade Kikkis symptom och hon har förmodligen en lätt öroninflammation också. locket har släppt för mig iallafall. men fy tusan så tråkigt det är att äta när man inte känner smak. känns ju helt meningslöst. är hungrig men känner bara om något är surt, sött eller salt. 
känns som att man är instängd i sig själv eller iallafall avskärmad från omvärlden då man hör sämre och bara snörvlar hela tiden.
har velat fram och tillbaka men tillslut kom jag fram till att jag var tvungen att avstå HIT-passet som var idag. kändes lite halvsurt med tanke på att jag förmodligen kommer att missa alla dom passen nästa vecka pga nollning osv. men gud så besviken och frustrerad jag skulle bli om jag drog på mig en hjärtmuskelinflammation och inte fick träna på månader. körde lite lugnt på gymet + promenad istället.
har även plockat blåbär och lingon idag. funderar på om det är mitt nya kall, att sylta och safta? men känner iallafall en hemsk känsla i magen när jag går i skogen och ser alla bär som går till spillo. och jag kan ju omöjligt plocka alla själv.
 
 
Har lagt in korten från telefonen från ramundberget så ska väl berätta lite om trippen.
På torsdagen började vi med att springa klinkenspåret som vi annars bara åkt längdskidor på. vi blev ganska blöt om fötterna då det kryllade av myrar.
 


sen blev det lunch på hotellet, gym med bad och bastu och sen en sväng ner till "byn" alltså funäsdalen.
på fredagen skulle vi då ut och vandra, spännande för mig som aldrig gjort det.
Först började vi med en liten stigning upp för ett berg för att komma till djupdalsvallen. vi hittade lite gruvor och grejer på vägen.
 



i djupdalsvallen fanns det fäbodar och en av dom var en kaffestuga där vi köpte kaffe och våffla. efter det gick vi 2,5 km upp på själva Mittåkläppen. utsikten därifrån var fantastisk. jag är kort och det är inte ofta man har fri sikt 360 grader runt sig.
 



Kikki lärde mig att när man bestiger ett fjäll ska man ta med sig en sten från botten eller vad man ska säga för att alltid höja fjället. vi glömde alltid det där med stenen och kom på det när vi såg dom här högarna.
Blev ett gympass för mig på kvällen, Kicks hade blivit för sjuk. sen åt vi världens middag på hotellet och drack gott vin.
 
 
på lördagen vandrade vi åt andra hållet. tog sittliften upp och började gå mot bruksvallarna för att sen vika av och klättra upp för själva berget som heter Ramundberget. där hittade vi snö :)
 




men också hjortron i mängder. dom var supergoda. dumma nog knallade vi ner för fjället på andra sidan lite som vi ville istället för att följa någon stig eller led. det var väldigt blött kan jag säga. vi gick i myrar i timmar och det kändes väldigt hopplöst ett tag samtidigt som utsikten var väldigt fin. vi ville hitta fram till Össjöstugan och det gjorde vi tillslut. det är en stuga som ramundberget äger som skoteråkare och längdskidåkare åker till på vintern för att värma sig och käka våfflor :)
 


sen gick vi ner vid tusen. fina fina ställe. på kvällen blev det en tur till eriksgården, funäsdalens enda uteställa som hade premiär i lördags. Det var väl sådär kan jag säga. på söndagen satt vi ju i en buss i princip hela dagen. förkylda och lite fylleklena efter en del vin som druckit på lördagkväll.
 
Dagens intressanta:

Det var ett tag sen nu så lär slänga in en. det går mycket prat om det är bra eller inte att köra styrketräning och kondition på samma dag för att musklerna inte ska brytas ner. läste iallafall i fitnesstidningen att dom gjort en studie där det framgick att dom som kört kondition på förmiddagen och sen körde styrka på kvällen inte fick sämre resultat i muskeltillväxt, snarare tvärtom om. Hur det går om man gör det åt andra hållet törs jag inte skriva om.
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen