Sept. 23, 2011

Herregud, jag är ju sämst på att uppdatera. kan ursäkta mig nu med att all min tid går åt till tenta-plugg och träning.
Men något som är bra är att min dator nu finns att hämta ut.. det dåliga är dock att den finns på Willys i Skutskär. MEN Henke har ju fyllt år så imorgon är det kalas. så då ska jag ju ta mig dit iallafall. blir inte långvarig för på söndag går ju Lidingöloppet utav stapeln. Det blir en övernattning hos kära Kikkilo i Estocolmo lördag-söndag.
Har ju skrivit tidigare att jag hittat ett spår här i Uppis. har ju nött på där ganska bra inför söndag och det slingrar sig iallafall runt "uppsala högarna". lite småhäftigt kan jag tycka. fick en liten utomlandskänsla, typ Irland när jag sprang där på baksidan av dom.
livet knallar på bra. är psykiskt stabil och ganska nöjd med att vara själv. eller det rör mig inte lika mycket längre rättare sagt. det är så mycket annat roligt som händer just nu iallafall. Kan inte sluta tjata om att jag mår bra här i Uppsala.
Jag veeet att jag måste göra om informationen på min blogg. jag är ju inte 21 år längre. men jag är så seg. kanske blir det ändring nu när min dator äntligen kommer igen.
att välja ut dagens intressanta blir svårt, jag har ju lärt mig så otroligt mycket dom senaste dagarna.
men om det ska vara något intressant för er också så får det bli;
Vi har ju två olika nervsystem varav ett kallas autonoma nervsystemet och sker alltså per automatik dvs. icke viljestyrt. Det delas också in i Parasympatiska och sympatiska. Dessa är varandras motpoler kan man säga då parasympatiska verkar då kroppen är i vila (hjärtverksamhet minskar, blodtryck sjunker, oxytocin (må-bra ämne) utsöndras osv.) medan det sympatiska aktiveras då människan är utsatt för stress. kroppen ställer in sig på "fight or flight" och blodflödet omfördelar sig från matspjälkningssystemet. och här kommer det intressanta.
det parasympatiska systemet sänder hormoner till spottkörtlarna om att utsöndra saliv så att det blir lättare för oss att prata. MEN alla har vi någon gång hållit ett tal och tillsut har det blivit så torrt så att det bara klickar i munnen - det är det sympatiska systemet som hämmat salivproduktionen för att vi är lite stressade eller iallafall obekväma i situationen.

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen