tentaångest

Tentaångesten har kommit krypandes och är nu här. Jag har i princip inte gjort något annat än tragglat protein, fett, kolhydrater, järn och fettlösliga vitaminer idag men ändå känns det inte nog. varför går dagarna så fort? nu är det ju bara två dagar kvar innan det är dax.
Var kvar i skolan till 16 sen tog jag en promenad för att bli lite piggare när jag kom hem, funkade inte. lagade lite mat och sen försökte jag läsa. det jag läste gick in i huvudet men försvann lika fort och jag kände mig så himla trött. For till Friskis istället FAST det är måndag och proppfullt. men ännu en gång fick jag det konstaterat att man blir så mycket piggare och mår bättre av att träna. konstigt bara att inte promenaden hjälpte..
Dagens intressanta lär ju helt klart bli:
protein består ju av olika aminosyror sammanbundna på olika sätt för olika protein. Cystein är en aminosyra som innehåller svavel. den kan skapa en slags svag bindning till en annan svavelinnehållande aminsyra fast de egentligen inte sitter ihopkedjade (brevid) varandra. en så kallad s-s-brygga.
Precis här ovanför!
Det är strunt i samma om ni inte fattar helt för det väsentliga kommer nu. I håret finns keratin som hålls samman av S-S-bryggor. När man permanentar håret tillsätts ett reduktionsmedel som reducerar S-S-bryggorna och flyttas till andra ställen och i det här fallet binder sig så att håret böjer sig. det är därför håret blir krulligt/vågigt. :)

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen