Det magiska klockslaget

Jahapp, en måndag bestående av bakisångest! Blev ju inte mer peppad av det otroligt gråa vädret. jag skulle hemskt gärna ha några minusgrader nu, inte regn.
Vi hade iallafall askul i lördags. En schysst och avslappnad förfest, hur bra musik som helst på saluhallen och massor av folk (läs killar). Mådde riktigt hyffsat igår förutom att man blir seeeeg. Vi lagade iordning tacomys och sen hängde vi mest i soffan hela dagen/kvällen. blev lite lite plugg sen när grabbarna åkt hem.
Det som hänt idag är att jag tog mig ut på en joggingtur efter skolan, mörkt och jävligt men skönt och inte så värst jobbigt konstigt nog. sen har jag fått en jacka såld så nu är jag 1000 kronor rikare.
Har även pluggat fram tills klockan 9 då jag for till affären. det är det klockslag då det är ok att slappa resten av kvällen.
lite bilder från helgen.
korvätartävling..
.. som jag och karin vann.
kolla den tuggan!
sebbe redo för krogen
Dagens intressanta:
Är att vanligt havregryn innehåller mer fullkorn än vad  fiberhavregryn gör. Det låter kanske knäppt men är helt logiskt när man tänker efter. Det är ju inte så att havregryn siktats eller så så där finns hela kornet kvar - frövita, grodd och kli. i fiberberikade havregryn är det det yttersta skalet som tillsatts, alltså fiber. jag citerar från en sida jag hittat gällande fiber och fullkorn men som kanske inte stämmer helt på det här med havregryn:
"Numera finns det ett stort utbud av vitt bröd och pasta som är fiberrika utan att vara rika på fullkorn, eftersom de tillsats fiber. ofta är detta majsstärkelse som har förändrats så att det inte kan brytas ner och tas upp i tunntarmen. detta ger samma positiva effekt på magen och tarmfunktionen som andra fiber utan att produkterna innehåller fullkorn."
alltså för att klargöra det lite så spelar det ingen roll om man äter en havregrynsgröt gjord på havregryn eller fiberberikade havregryn i fysiologisk synpunkt. men kanske inte mättnadskänlsa om du frågar mig!

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen