Pulled Chicken med glutenfria bullar och Kvargcoleslaw

Har haft en riktig mathelg igen där massor av recept har testats. hinner tyvärr bara lägga upp ett nu vilket får bli Pulled Chicken. Var inne på en blogg i jakt på mjuka kakor bakade på pumpa. då hittar jag på Pulled chicken. men så fantastiskt, har inte ens tänkt tanken på att det går att göra. måste ju bli mindre fett än med fläskkött också. sagt och gjort, det fick bli min och Simons middag igår. Det behöver bara koka i två timmar istället för fem så det passar perfekt för den som vill prova den här nya trendiga maten men inte har allt för mycket tid. Eftersom jag försökte strypa mitt intag av stärkelse och vitt socker i helgen för min tarms skull så hittade jag på recept på glutenfria bullar plus att Simon slängde ihop min kvargColeslaw, recept på den hittar ni här.
 
Brödet till är från ett recept som jag hittade här -> Åses LCHF-frallor. Något omgjort för att få ner kalorimängden då så 2 msk kokosolja användes, vatten istället för mjölk och 1 dl lättkvarg+1 dl cream cheese 4% istället för 2 dl creme fraiche eller yoghurt. Dom blev riktigt goda, smakar som bröd. Simpan gillade dom också så det är ett gott betyg. jag hade inge vallmofrö hemma så strödde sesamfrö uppepå istället.
 
Pulled chicken, direkt taget ifrån Jill.
 

Pulled chicken

6 port (203 kcal/port)


900 g kycklinglårfilé
3 msk rapsolja eller smakfritt kokosfett
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
1 msk chilipulver
2 tsk rökt paprikapulver (eller några droppar liquid smoke)
1 tsk kanel
1 msk riven ingefära
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
4 jalapeños
½ dl tomatpuré
2 tsk worcestershire sauce (kan uteslutas då det innehåller lite socker)
2 tsk soya (finns gluten och jästfria)
2 msk balsamvinäger
1 msk dijonsenap
2 dl vatten

Gör så här: Skär löken i klyftor och vitlöken i mindre bitar. Stek dem i oljan tillsammans med chilipulver, paprikapulver, kanel och ingefära.

Lägg i kycklingen. Salta och peppra. Rör runt så att kryddorna blandas ordentligt.

Skiva jalapeños och lägg i dem tillsammans med resten av ingredienserna. Sänk värmen så att det bara småputtrar (hellre för låg värme än för hög). Sätt aluminiumfolie över grytan och sedan på med locket så att det håller så tätt som möjligt.

Efter två timmar ska du kunna dra sönder kycklingen med två gafflar. Rör runt i grytan när du dragit sönder all kyckling så att såsen blandas ordentligt.

Jag ansåg att det var lite för mycket vätska så skopade bort nära 4 dl i en skål på sidan. ett tips är att återanvända den skyn till att koka kycklinginnerfiléer i vid ett senare tillfälle och avnjuta med en krämig zucchinipasta.

 
efter två timmar
 
 
 
 
Glutenfria bullar med sesamfrö
 

8 st (258 kcal/port = 2 bullar)
 
1,5 dl mandelmjöl
1,5 dl pofiber
1,5 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 ägg
1 dl lättkvarg 0,3 % fett
1 dl cream cheese 4% fett
3 msk vatten
2 msk smält smör eller kokosfett
svarta vallmofrön + uppvispat ägg
(jag hade istället 1 msk mjölk och sesamfrö till garnering)
 
 
Vispa äggen fluffiga, vispa sedan ner kvarg/cream cheese och det smälta fettet. Blanda de torra ingredienserna och vispa ner. Låt allt stå och svälla i minst 5 minuter. Sätt ugnen på 200 grader och rulla försiktigt till bullar med blöta händer, lägg på bakplåtspapper och pensla med uppvispat ägg och vallmofrön. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. - See more at: http://56kilo.se/kategori/recept/frukost/lchf-brod/#sthash.ceAcZOHS.dpuf
 
 
 
till det här åt vi Colesalw, recept på det finns här. allt som allt blev det en måltid på 674 kcal :) mums!
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen