Zucchinipasta - den som spar han har

Swosh så hade den här dagen gått också. Är trött i huvudet som vanligt efter allt skrivande och övande på en presentation jag och Mia ska ha imorgon gällande vårt projekt på praktiken. Som vanligt dyker en idé upp som ett frö som sedan växer under dagen eller ibland dagar och som sedan blir ett recept. För mig började det igår då jag hittade kycklingfileér till en billig peng. Köpte dom och kom sedan på en briljant ideé. När vi gjorde Pulled pork i söndags så skopade jag bort ca 4 dl vätska/buljong innan vi började dra isär kycklingen för att inte få en för vattnig sörja. jag som inte kan kasta saker sparade denna buljong då den var så smakrik och god, se recept här.
Idag hällde jag den i en kastrull och lade i den tinade kycklingen så fick det småputtra i ca 1,5 timme. köttet blir så saftigt och mört då plus alla goda smaker från fonden.
till det ville jag prova att göra Zucchinipasta, det låter ju för himla gott och gissa om det var det.
 
Zucchinipasta med stekt lök och champinjoner
 

3 port (155 kcal/port)
 
400 gram zucchini
½ tsk salt
70 gram gul lök
120 gram färska champinjoner
2 msk smör
0,5 dl färsk persilja
torkad basilika (är nog godare med färsk)
0,5 dl mellangrädde 27%
 
Gör såhär: hyvla zucchinin med en osthyvel eller potatisskalare i långa strimmor. lägg på en tallrik och häll över saltet och låt stå och vattnas ur minst i 15 minuter.
 
 
hacka svamp och lök och fräs i hälften av smöret i en stekpanna. lägg över på tallrik och stek zucchinin i resten av smöret. hacka persilja och häll tillbaka svamp och lök i pannan. häll över grädde och krydda med persilja och basilika. låt koka ihop lite
 
 
servera till den långkokta kycklingen.
 
 
ett litet annat tips är till dom som ofta känner ett sötsug efter middagen. då passar det ypperligt att ta en morot att gnaga på. allra helst nu när de är färska och extra söta.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Marja - Baka Sockerfritt

Vilken härlig rätt! Det är så smart och gott att byta ut pastan mot zucchini :)

Svar: ja verkligen, det blev verkligen samma konsistent som pasta också. nästa projekt blir lasagne med zucchini som plattor :)
Frida Harju

skriven

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen