Lurad och bedragen - se upp för Bolagsverket

Det hände i december, början av månaden som var en dimma redan som det var. Dessa företag är experter på att skicka ut blanketter som ser ut som statliga, i stressade tider när man kanske bara skriver på för att få det gjort, de blandas lätt ihop med andra årsbesked och liknande så det är inte noggrannt man läser igenom. 


När jag pratade med polisen visste de mycket väl vilka de här var - en liga/företag i typ Estland som gärna passar på att blåsa företagare på summor som kanske inte är hela världen för en person men gör att de känner multum - på folks rädsla att få anmärkning eller få en stor skuld.

Jag pratar om Bolagsverket som alltså INTE är ett statligt företag utan ett blufföretag som lyckats lura mig att skriva under en grej som ger en faktura på 4500 kr, pengar jag såklart inte kommer att betala. Jag började ana ugglor i mossen när jag läste fakturan mer grundligt. Googlade såklart för att för att kolla upp och träffarna är inte få när det kommer till "bedrägeri", "blufföretag" osv. En jättebra sida skriver det HÄR.

Det man ska göra är alltså att bestrida fakturan, berätta om varför och vad man vill att de gör. Samtidigt ska en polisanmälan göras. Jag känner mig bedragen och vilseledd vilket är några punkter/paragrafer i lagboken.

Det som kan hända är att företaget betalar inkasso eller driver eget inkasso som kräver dig på pengar igen. Då är det bara att fortsätta bestrida. Då måste det här företaget betala kronofogden som kommer att kontakta dig och det kostar företaget ytterligare pengar. Man ska då fortsätta att bestrida för att låta det gå till domstol. Mm kommer aldrig att få en betalningsanmärkning för det här företaget är svartlistat på svensk handel och då får man ingen anmärkning.
Om företaget nu fortsätter att betala pengar för att driva målet och vill ta det så långt som rättegång är det enda som händer att man går igenom en liten tvist och en summa runt 2000 extra kronor för typ en dags jobb för åklagare osv.

Det ÄR viktigt att vi står emot och inte betalar in då det kan kännas som den enklaste lösningen. För då kommer dessa företag att fortsätta med detta illegala. Jag klistrar in lite kort på papper att hålla sig undan från.

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen