Kimchi - syrad kålsallad

Alltså denna skapelse är en riktig sån där surdeg som blir bättre ju längre den ligger. Jag pratar såklart om Kimchi - syrad kålsallad som är troligt bra för din tarmbiota. Och inte bara det, det är himla gott också. Typiskt sånt där äckel-gott om du frågar mig. Jag älskar den krispiga konsistensen. Jag smakade för första gången det här i höstas faktiskt, när jag åt Bibimbap för första gången. Jag älskar ju syrliga saker så det var inte märkligt att det blev en favorit direkt.
Det här är egentligen inte så komplicerat men tar någon dag, så ha det i åtanke. För oss blev det provsmak ikväll även om man egentligen ska vänta 5 dagar. Önskas bilder i de olika stegen kan ni surfa in på DEN HÄR hemsidan.
 
Kimchi
c 8-10 serveringar
 
1 salladskålshuvud (ca 600 g)
0.75 dl salt
170 g (1/4) rättika
1,5 msk pressad vitlök
1 msk färsk riven ingefära
2 dl strimlad purjolök
2.5 msk chilikrydda
1 msk agavesirap
1 msk fisksås
 
Dag 1: Dela salladskålen på hälften och lägg de delade ytorna uppåt likt båtar. Häll över salt och gnid in i bladen. Lägg detta i en burk eller skål och täck med vatten. Placera en tyngd över så att salladen pressas ner under ytan. Lät stå över natten i rumstemperatur.
 
Dag 2: Finstrimla lök och rättika. Blanda ihop med resten av ingredienserna. Häll av vattnet från kålen och skölj den i durkslag. Fördela den andra blandning över dem och gnid in halvorna i röran. Fläta ihop salladskålen med röran. Lägg i en påse eller burk med återförslutningsbart lock och låt stå i rumstemperatur en dag.
 
Dag tre: Skär upp kålen i grova bitar och lägg i en glasburk med lock. Blanda runt så att "hårda" rotbitar blandas med de lite lösare ändarna. Låt stå i kylen i 5-7 dagar innan förtäring.
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen