Kodkurs i Barcelona - världens bästa grej

Hej vad det går, tiden alltså. Vi är redan framme på torsdag och min näst sista dag här, sista kväll åtminstone. Kom precis hem från en Paella-middag på en restaurang nere vid hamnen, alltså jisses så gott det är och jag har liksom blivit skaldjursfrälst. Det smakar inte alltför mycket fisk/hav här, tror att det är nyckeln för mig. Innan detta så provade jag på ett gym faktiskt, så himla skönt att köra igenom överkroppen.

Det är mycket jag kommit till insikt med under denna resa, främst att detta koncept är helt sjukt bra för mig. Att få gå upp tidigt om morgnarna för träning eller promenad, laga sin egna frukost i superfräsch lägenhet och sen gå på föreläsning från 9-10 eller 10.30 och efter det jobba med turtorials i sin egna takt, bryta av för ca 1 timmes lunch ute i sommarvärmen och sen tuta vidare på eftermiddagen. Hinna njuta lite i solen, då när det blivit lite svalare och samtidigt hinna beta av lite hemmajobb. Sen något event eller middag ihop i olika tjejkonstellationer. Att det är så sjukt bra då man kan välja att vara ensam eller i grupp. Tvingas prata med massor av nya som ger en nya synsätt på saker eller bara informerar om jobbtitlar som inte fanns.
Jag är ju en sån, en sån som uppskattar ensamheten om den är självvald. Exempelvis har jag ätit både lunch och middag ute ensam här, något jag aldrig skulle göra hemma. Det är så sjukt skönt att slippa vänta på att någon gör sig klar, inte vill äta just nu, osv.
Jag skulle inte ha några problem att resa iväg själv på charter tror jag, eller är säker på. Bäst vore en gruppresa egentligen.

Måndag - denna dag hade vi en genomgång av allt från att köra Terminalen på datorn, alltså baksidan på det man gör. Öppna ett program med kommando i kod istället för att använda musen. Lära känna github, en annan sida som vi ska låna server från när vår hemsida kommer upp.

Tisdag - den här dagen fick vi börja bygga en egen hemsida och alltså skriva HTML kod. Vi fick bekanta oss med CSS för att kunna stylea sidan också. På kvällen körde ju jag HIIT på stranden vilket var typ som crossfi. En timme med blandade människor. Tog ett dopp i havet efteråt. Alltså det är galet mycket folk på stranden så sent som 20.30. Åt kyckling och skaldjurspaella. Perfa efter träning.

Har morgonpromenerat eller joggat till underbara vyer, soluppgången är magisk.
Onsdag - den här dagen fick vi koda i pyton och sedan köra i terminalen för att verifiera om vi gjort rätt. Det bästaste med kodprogram är att det talar om precis vart det felar. Enkelt att hitta.

På kvällen väntade båttur med bbq. Tyvärr var maten riktigt kass och man var hungrig när man kom hem. Men fint med solnedgång.

Idag/torsdag - idag har vi börjat länka vår hemsida med quiz mot server på dator. Vi har lärt oss en massa generellt om servrar. Fortsättning av style på hemsida och den sista tiden satt jag faktiskt på taket vid vår pool då jag inte behövde internet utan skulle fixa ihop quiz. Så skönt med lite färg igen. D-vitamin deluxe. Hittade coola byggnader imorse på morgonprommis med.

Kan verkligen starkt rekommendera något sånt här, så så bra. Blandade åldrar och människor. Superhärligt samtidigt som att det ska bli skönt att åka hem imorgon.
Morgondagen kommer att bestå i att klistra in riktig quiz ( vi har bara placeholders där nu) samt koppla upp på riktig server och gå live med webbplats. Sen bär det av hemåt. Kommer givetvis lägga in länk här till quizarna så att ni kan kolla.

Kommentarer :

#1: Anonym

Jag fick höra en gång att om fisken är riktigt färsk så smakar den inte sådär "fiskigt".

Svar: Det stämmer nu när du säger det :)
Frida Harju

skriven

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen