learnings från förra helgen samt höstrusk eller mys?

Igår på morgonen skulle vår lägenhet fotas för eventuell framtida försäljning. Det är händigt att ha färdiga kort osv. klart om det väl skulle bli läge för en snabb affär, kanske hittar vi ett drömhus om en vecka eller månad, kanske slutar det med att vi bygger ett hus som Simon nog gärna vill. Och då kommer det nog att dröja länge om jag tänker efter själv. haha
 
Detta har iallafall inneburit att vi först haft en designer här hemma eller inredare (skillnad?) som hade en hel del åsikter om vad som får ligga framme och ej. På sådan detaljnivå att det var tur att inte jag var hemma faktiskt. jag menar, inte f*n kommer den här lägenheten att locka fler köpare för att det är låga växter i sovrumsfönstret än höga. Iallafall så innebar detta att jag och simon tokstädade och bar ner mycket grejer till förrådet på torsdagen. Dock fortsatte städandet för simons del igår på morgonen för att gömma undan i princip varenda pinal och samtidigt göra det så hemtrevligt som möjligt, en klurig ekvation enligt mig. Iallafall var det himla mysigt att ha ett fruktfat som är smetfullt (typ bara simon som äter frukt här hemma annars) samt att han till och med köpte färska kryddor. alltså jag älskar färska kryddor och blommor.
Och ute på balkongen hade vi försökt få till det med. Hade sån tur att solen sken igår också så bilderna kommer nog att bli superbra.
 
 
Det här var liksom något jag kunde skylla på för att få skapa en höstlåda, så så nöjt. Ljung är ju bara för vackert alltså.
 
 
Har ju sagt det så så många gånger men den här veckan har verkligen gått i ultrarapid. Vi på Lifesum har fått möjligheten att prova på FitnessCollection - Ett företag som kommit på den briljanta ideén att man betalar en viss summa per månad, ja men som ett medlemsskap på ett gym, men så får man träna på typ 100 olika anläggningar vilket innebär typ 1000 olika pass att välja bland. Vi är nu med i projekt som handlar om B2B så företaget bjuder på denna möjlighet. Jag har hunnit kika runt litegrann av vad som finns men såklart inte hunnit allt för långt. varje vecka har vi två pass som en ansvarig på jobbet valt ut. Man kan dock prova på att träna på eget håll de andra dagarna och det här är verkligen en möjlighet för mig att prova på hur det känns att ha ett gymkort/träningskort i Stockholm för att kunna träna på lunch, före jobb eller efter. Jag ska verkligen ta tillfälle i akt, allra helst att prova på olika pass då det finns så otroligt mycket att välja på.
 
Gym har därför blivit lite bortprioriterat senaste veckan och kommande också. Detta är såklart helt okej om man är med på det själv i huvudet. Det är inget som kommer att synas eller märkas rent visuellt men något man ofta måste komma ihåg och påminna sig själv om är att det man väljer att göra just nu, passar det in i och leder dig till ditt mål? Har du satt upp ett rimligt mål? Just nu är mitt gällande styrketräning fortfarande att träna mest för att det är roligt, skönt, jag behöver det för att varva ner och alltså utan krav på att växa eller utveckla musklerna i en viss mängd. Just nu klarar jag inte av att ha den pressen på mig utan behöver använda träningen som den balsam det är för mig och min meditation till att rensa bort jobbiga jobbtankar, eller andra tankar och funderingar man har. Igår var första gången på länge som jag verkligen kände - näe jag har ingen lust att vara på diet alls just nu. Jag brukar ju ganska ofta känna att "så härligt det är att inte vara på diet nu" samtidigt som jag inte har supermycket emot det då det ju är självvalt och leder mig till att nå ett mål. Men nu senaste tiden med mer arbetsbörda så har jag inte alls något sug. kanske också för det jag skrivit ovan, att jag hela sommaren och fortsättningsvis inte alls tränat sån tung styrketräning jag skulle ha behövt för att kunna ha något att göra på scenen nästa gång, eller i chins-och dipsräcket. Må bra leka-träna istället.
 
Detta är dock något som jag tror många inte reflekterar över utan bara tutar på. man kanske har ett visst mål i huvudet men inte alls gör det som krävs för att nå just det där målet. Detta mål kanske inte alls går hand i hand med det liv man vill leva just nu. Eller så går de hand i hand men då kanske man når sitt mål senare. Det kan även vara så att man är sjukt bra på att sätta upp mål och hur man ska nå dit, dock så följer man inte sin plan. Dagens intressanta blir därför de learnings jag lärde mig i Bollnäs förra helgen. användbara för de flesta tror jag.
 
Dagens intressanta - Hur man sätter upp och fullföljer mål samt Lifestyle planner
 
Först ut där uppe var ju Mattias Sunneborn som var förste svensk att hoppa över 8 meter i längd. Ett mål han faktiskt själv satt upp och även skapat mycket konkreta delmål till. Och så det viktigaste - han följde sin plan.
Denna man har varit ocg föreläst på många företag som inte når dit de vill. Problemet är allt som oftast att de inte håller sig till planen. hans steg lyder
 
-Sätt upp en målbild från en dröm du har
- rita upp delmål
- fullfölj planen
 
så var det ett mellansteg jag glömde men det gör detsamma för dessa är viktigast. Att klara av att sätta upp något så konkret som 8 meter och sedan dela upp det i typ "6.5 meter detta datum eller månad" är ju en press i sig och väldigt imponerande om man lyckas med. Går verkligen att applicera på de flesta mål man har. Så kom ihåg, skapa ett mål med delmål som faktiskt är rimliga att nå, annars är det helt pointless.
Ett exempel när det kommer till viktförlust eller förändring av sin livsstil så skulle jag vilja bryta ner det i små steg likt min syster har gjort. Hon är en typisk "allt eller inget person" och har många gånger satsat stenhårt, gått ner 10-20 kg men så fort hon fallit tillbaka i gamla mönster så kommer kilona tillbaka. Förmodligen för att hennes kropp inte hunnit bilda en ny setpoint - vikt tillräckligt länge så kroppen fattar att "aaah det är såhär mycket du vill att jag ska väga". Hon ledsnar då hennes nya livsstil blir för olik hennes tidigare/nuvarande livsstil vilket gör allt mycket mer komplicerat och svårt att hålla. Det hon kommit fram till, dels efter x antal kurser i psykologi, är att hennes nyckel till att nå framgång handlar om att inte sätta upp ett solklart mål som i en vikt på vågen - nej istället välja i vilken riktning hon ska nå. Det kan vara som att ha ett vagt mål likt "jag vill bli mer hälsosam". Hennes definition på detta blir då, "äta mer nyttigt i veckorna" som att ta med lunchlåda istället för att köpa varje dag, eller "träna någon gång per vecka" då hon tidigare inte tränat alls. Det går riktigt fint och hon har sedan semesterns slut fått in åtminstone ett träningspass per vecka. Oftast TABATA som är hennes nya favorit och som jag visade i somras. Passar typ alla människor och former då man helt kan anpassa vilket tempo eller vilka övningar man gör utefter person. så så bra.
 
Elina har alltså satt sin dröm till ett mål, sedan brytit ner det i delmål samt skapat en definition av det hon faktiskt vill, vad det innebär. Sedan har hon gjort det viktigaste - börjat följa planen. Det funkar.
 
Men det som är lätt hänt, och jag använder även nu igen min syster som exempel, är att många människor sätter upp mål som kanske inte går hand i hand med hur de vill leva. Exempelvis är det klassiskt att önska gå ner 10 kg på ca 3 månader, annars är det för lång tid. eller få ett 6-pack på två månader. Båda dessa grejer är rimliga, för typ alla faktiskt. men det många inte tänker på är vad det innebär i övrigt i livet - all svett, slit och tårar det vill säga. plus att man kanske måste avstå. Det kan även vara så att man kan få plats med det man vill i livet, men då kanske tiden till målet är långre, och bara man är med på det i huvudet så är det fine.
Detta leder oss in på den andra föreläsningen jag var på - Lifestyle planner. 
 
Först bör man sätta upp en Mood board - vad här i livet får dig att må bra och som du helst inte vill vara utan. Det som jag brukar kalla balsam för själen. I mitt fall innebär det umgänge med människor som ger mig energi (inte bara tar), att åka iväg till solen där möjlighet till träning finns, att äta god mat jag lagar eller prova nya "cuisiner", laga mycket mat både nya rätter och gamla klassiker, att få umgås med min familj, mycket rörelse/motion i form av prova nya gym/styrketräning/lunch runs/vandring, någon personlig egen satsning mm.
Man sätter sedan upp ett mål men så måste kan kolla om det är rimligt att nå sitt mål men fortfarande få göra det som finns i ens moodboard? Går det okej, kanske vissa saker mer sällan, då är det ett rimligt mål.
 
Låt oss ta syrran som exempel igen. jag vet att hon älskar god mat, shoppa, umgås med kompisar på vinkvällar, köra AWn med jobbet. I hennes moodboard finns inte matlagning eller träning 5 dagar i veckan med. Om hon då sätter upp ett mål om att tappa mycket vikt på kort tid så kommer inte detta att gå ihop med hennes moodboard. Äter man lunch ute varje dag är det klurigt att hålla koll på vad man får i sig, Vill man tappa mycket i vikt fort behövs både restriktioner gällande intag samt att man skulle behöva träna också. Tycker man inte om att laga mat så är det svårt att ha med sig lunch varje dag. Vill man gå på AWn och dricka vin så är det svårt om tiden är knapp. Vad man då kan göra är faktiskt att kompromissa med sig själv. Detta finns på min moodboard, detta är mitt mål. Okej jag går med på att göra lite mindre av det på min moodboard för att nå mitt mål, men inte ta bort allt helt, för då blir inte mitt humör på topp. Alternativt, låter målet nås låååångt fram i tiden, men då är risken stor att det inte blir alls och att man tappar motivation. Men ni förstår principen. Sjukt användbart skulle jag säga. Vi lever bara en gång och bör därför titt som tätt ställa oss frågan om det som vi gör just nu, går det i linje med vad vi egentligen vill?
 
 
Igår slängde jag ihop pizza på sötpotatisbotten, så så gott. Och blir så glad i kroppen av att nyttig mat kan vara så god. Jag önskar att fler människor visste det.
 
Idag har jag försökt öva på det där jag inte är så bra på, inte göra något särskilt. Har dock hunnit med både benpass på gymmet och en joggingtur. För att jag vill och kan. Tempot var inte högt men jag kände att jag behövde det, få rensa mina tankar, insupa frisk och god höstluft. Det är galet kallt ute nu alltså. Perfekta vädret för att faktiskt skrota runt inne mestadels. Har även gått på stan vilket jag inte alls brukar göra. Och sedan passat på att skaffa mig ett lite mer långsiktigt mål då det är en av de grejer som saknas på min moodboard just nu. 
Jag har länge gått i tankar om att bygga min egen hemsida men känt att det är en djungel, inte haft en aning om hur. vad är bäst osv. Sedan kursen i Barcelona känner jag mig mycket mer säker. Jag har satt upp en plan och ett tidsspann som jag har på mig för att faktiskt få tummen ur och börja bygga den. Min största svaghet är tålamod, när jag börjar med något är det som att jag tror att jag vet hur jag vill ha det på en gång. det vet jag ju inte. och nu har jag tid, mycket tid. Denna helg kommer därför att gå till att brainstorma fram ungefärlig layout för att veta vad jag vill ha. och börja med grunderna och sätta upp min dator så att det bara är att sätta igång när jag väl är redo. Tror ni inte att det skulle vara helt underbart? En hemsida där man liksom har ett receptarkiv samt en flik för mer tränings eller kostinfo. och sen blogg som är mer blandad där ni fortfarande får ta del av mitt vardagsliv. så tror jag. Iiii exciting. Perfekt nu att jag är ensam hemma ikväll, har intagit mycket god middag bestående av kebab med hemmagjorda pommes och annat gott. Nu väntar äppelknäckkaka och surfa runt på bloggar för att samla info, jao.
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen