Gummisnoddsfridan

Har pratat med min mor, även inspirerats av den här artikeln jag hittade på TYNGRE. Klistrar in några intressanta stycken ur den, kanske kommer den till användning för någon mer.
 
Det jag menar är den negativa, allmänt osofta känslan som drar i en när man väljer att vila två dagar istället för en – för att man känner att man är sliten. Det gnager lite extra mycket om man blir tvingad till oförutsedd vila, och att bara hoppa över träningen för att man kände för att göra någonting annat kan kännas som att begå den åttonde dödssynden när förnuft och känsla hamnat i osynk. 
 
 Det är nästan som om vi går runt med en litenLuther i träningsoverall med visselpipa på axeln, som berättar för oss hur lata vi är så fort vi inte presterar max. Han sitter liksom där och gottar sig och manar på oss att vi borde ha kört hårdare, mer och bättre, men han struntar fullständigt i att väldigt få av oss har förutsättningar att träna, äta och återhämta oss som eliten.
 
 
Att sitta och uttryckligen tvinga sig själv att inte gå till gymmet fast man är helt slut kan säkert låta knäppt för den som inte upplevt den intensiva dragningskraften som endorfiner, dopamin och identifikation i en cocktail utgör. Det är en god kombination som är lätt att dricka sig lite för berusad på tills man plötsligt upptäcker att man tagit ett glas för mycket. Ni vet att när det blivit för mycket ska man gå hem, man ska inte gå på efterfesten. Jag tror det konceptet går att tillämpa även här.
 
Läs gärna hela artkeln för bättre sammanhang. Men hon skriver iallafall om hur lätt det är att dras med i träningssvängen, att det är svårt att veta vad som är lagom och även avgöra vad det innebär för en själv. För det är just det om är det kluriga - det är högst individuellt. 
 
Vill man ha något så måste man skapa förutsättningar för det. Det är viktigt med variation både när det kommer till typ och mängd. jag vet inte om det beror på någon enstaka exakt faktor men jag känner mig extra trött den här hösten. De senaste veckorna - ja sen vi var i bollnäs är det som att min kropp varit extra sliten. jag försöker lyssna på den och tar det lugnare, drar ner på antalet pass, vikter på passen eller intensitet om det kommer till den typen utav pass. Redan direkt när man börjar köra känns det som mjölksyra eller värk i mina muskler. Att länge och fokusera mot en tävling gör säkert sitt. även att gå på diet varpå "off season" är så viktig och allra helst för mitt psyke när det kommer till att man inte kan göra fel. Det gör ingenting om man skulle bli sjuk, missa ett träningspass eller äta oplanerade lyxmiddagar eller luncher - ingen tävling väntar ju. det finns ingen deadline. en av de grejer jag tycker är jobbigast och mest pressande när det kommer just till det - att man kan göra rätt eller fel. Att nu kunna fylla sin kropp med rätt bränsle men stundvis mer är viktigt.
kanske behöver jag tänka på, acceptera och känna att det är okej att man känner sig trött.
 
 Att fokusera på annat är skönt. Samtidigt är det svårt, lite som tjejen ovan berättar. när man älskar något så oerhört men ibland måste välja att avstå från det, jag är dock absolut ingen som sitter och lägger upp utråkande bilder om att - "ånej, nu är det vilodag igen, trist". snarare tycker jag att dessa är sköna, om de inte blir flera i rad, då blir jag rastlös och understimulerad. dock något som kanske vore viktigt att känna på oftare. Men känns man okej så kör man ju på. För träning ger det där ruset som ingenting annat kan ge - inte för samma pris  = gratis, iallafall. Ibland gynnas man dock av att byta metod och riktning. Sedan är det flera andra faktorer i mitt liv som stundvis skapar stress som man inte kan rå över, det bara är så. jag bara är sån.
 
Började iallafall lördagsmorgonen på ett annorlunda sätt - vila från gym, och resten av dagen. istället åt vi frukost likt en hotellfrulle med bröd och egenrostad müsli.
 
 
 
Mitt på dagen styrde kosan mot Gropholmarna och familjen för ytterligare återhämtning - grillning i naturen. jord, löv, vatten, eld, kärlek. Det var supermysigt och hann även med fika hos morbror, godmiddag hos mammi och att kolla så mycket bättre och sen det bästa vi vet - spela kort. Min fina fina familj som ger mig så mycket energi.
 
 
Idag började jag dagen med en höstig promenad med siggebus. Vi är de enda som vaknar upp tidigt, alltså klockan 8 för mig är liksom länge. allra helst när man inte är uppe sent längre. Hann med lite frulle och surr innan bilen åkte hemåt. Vi skulle på visning för ett hus ut mot Gamla uppsala som inte alls föll oss i smaken, riktigt renoveringsobjekt med jätteknepig tomt. Så skönt att känna lika, vi vet mer och mer vad vi vill ha nu. Ändå är det ingen stress så innan det vi vill ha till rätt pris kommer ut undrar man ju hur lång tid det tar - tills man hunnit spara undan sjukt mycket kanske. Apropå det har jag fått högre lön, som en liten pepp/motivator till att tuta på ännu mer. Så himla roligt och tacksamt. Gud så jag gillar mitt företag. Höll en föreläsning under lunchen på torsdagen och det är ju himla roligt alltså, vill kunna göra mer sånt. Ständigt tacksam och glad över att få jobba med det jag tycker är roligt, vi har en massa spännande saker i pipelinen. 
 
 
Fredagen var inte tokig den heller. Var på yoga på lunchen, något som kallad slowflow och är lite mer för mig då jag vill ha yoga mer som aktiv vila. Få sträcka ut kroppen lite och öva på att andas då. På kvällen väntade fransar hos bästa Fredrika, sen simon med laxmiddag och efter det mys i form av add icecream och alternativa chips.
 
 
Nu tuta vidare in i sista veckan i oktober, galet så fort tiden går alltså. det är inte långt kvar nu tills julen är här. Har massor av mysiga saker inplanerade kommande helger. bland annat prova på Frenchi restaurang här i uppis med mammi, syrran och Simon nästa lördag. Innan dess ska jag och Elina gå på favoriten Micael Dahléns show Kaosologi och äta middag i stockholm. Lite skönt att FitnessCollection är över efter denna vecka med, det har varit lite väl pressande det med att allt tar sån tid att ta sig i Stockholm. Det har varit kul att prova på men jag saknar helt ärligt friskis och actic också. 

Kommentarer :

#1: Sarah

Åh kul att ni ska på Frenchi! Måste rekommendera deras asiatiska råbiff om du gillar sånt, sååå himla god! Även creme bruléen med myntaglass är himmelsk!
Stora portioner så förbered er på att bli mätta, men belåtna! Kram kram

Svar: Åh tack för rekommendationen :) det är i Uppsala alltså? Har siktat in mig på en annan köttbit med goda tillbehör då jag har svårt för rått kött men vem vet, kanske ändrar man sig till helgen. Sen är jag mer en förrättstjej än dessert, du har inte provat någon av förrätterna? Kram
Frida Harju

skriven

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen