Att dricka buljong/ Bone broth

Det har blivit superpopulärt att köpa varm buljong i kopp och dricka on the go istället för kaffe eller te. Det häller gäller främst i USA då. En riktigt trendgrej som vi kanske ser här snart. Eller aa det finns ju redan på ett sätt - i kallt format i affären redo att värmas bara två minuter i micron. Den här är med höns och kostar runt 25 kr, helt överkomligt för ett mellanmål om du frågar mig. Jag åt ett kokt ägg till också. 
Jag brukar vanligtvis inte tycka om att dricka mina kalorier då jag tycker att det inte mättar så bra, den här är dock så rik på protein att den gör det. Så var det praktiskt att den varm varm/värmande och då tog det lite tid att peta i sig den.


Dagens intressanta - allt bra med att dricka buljong
- den innehåller få kalorier (en hel mugg 110 kcal), rena ingredienser och mycket protein vilket gör den mättande. Perfekt för någon som fastar med 5:2 exempelvis
- den är varm så att man blir värmd av att dricka den
- det innehåller glukosaminer och sulfater som visat sig göra underverk för leder. Tydligen motverkar det osteoporos.
- den helar och skyddar tarmen. Ett intag av buljong har visat positiva svar gällande läckande tarm, förstoppning och diarré.
- kollagenet gör att du ser yngre ut (har en positiv effekt på hår, hud, naglar)
- glycin gör att man kan sova bättre
- genom stort mineralinnehåll så får man bättre immunförsvar
- tillförseln av kalcium, kalium och fosfor bildar byggstenar åt ett eget starkt skelett.
- man blir mer energifylld och pigg har det visat sig. Det finns ännu inget vetenskapligt gällande det, mest vad människor som dricker det regelbundet känner.
- det är relativt billigt om man köper färdig. Kostar mindre än en kopp kaffe vilket är sjukt egentligen om man tänker på hur mycket mer det ger. Gör man egen blir det ännu billigare såklart. 

Ingredienser: i min soppa var det buljong på vatten, höns, morot, palsternacka, ingefära, chili, andra kryddor, salt. Alltså inga konstiga ämnen alls.

Prova ni med vettja!

Kommentarer :

#1: Denana

Åh! Verkar spännande... dock hoppas jag inte koppen blir onödigt dyr med tanke på att det inte är en "dyr vara".

skriven
#2: Kourtney

Jag skulle dock aldrig göra det "bara för att det är bra/nyttigt" om jag inte tycker om det! Det har alltid varit och kommer förbli en av mina "livsregler"!!
Det finns såååå mycket mer som är 10000000 ggr godare och är nyttigt också!

Svar: Det här var gott, vet inte om du smakat? :) smakar som vanlig buljong/soppa liksom
Frida Harju

skriven
#3: Kourtney

Jo har smakat. Vi hade det på menyn under hösten och vintern förra året då jag jobbade på Blueberry Lifetstyle. ;) (Gillar dock inte vanlig buljong heller)

skriven

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen