Aktivitets appar/wearables

Jag har ju tidigare lovat er en utvärdering av aktivitetsappar. Det var ingen större anstränging för mig då jag redan testar fitnesstrackersarna till jobbet, det är ju nämligen så att man kan koppla de flesta till Lifesum. De olika jag testat är Fitbit, Jawbone och apple watch. De har alla sina fördelar och nackdelar.
 
Jag har jämfört allt från inaktiva dagar, normaldagar med gym, cykling och promenad, till mycket aktiva dagar med lunch runs osv. eller jobbiga gympass med mycket gång såsom lediga dagar brukar se ut.
Nu har jag en fitbit utan pulstrackare vilket såklart spelar in, trackaren kan ju då inte bedöma hur mycket kraft som krävs för aktiviteten. Ibland kan den vara snål med att bedöma vad som är träning eller ej, jag råkar veta att aktiviteten bör ha över 3 i metvärde (hur mycket jobbigare än att vara stilla = 1.2) samt pågå längre än 10 min i sträck. Alltså kan viss gång osv. Räknas bort eller inte med helt enkelt fast det borde det.
+ kul att se sina aktiva minuter
+ att man kan sätta upp specifika mål, så som att gå x antal trappor per dag
 
- att fitbit utan pulsmätare (jag har FLEX) säger ett väldigt lågt kalorivärde, idag ser exempelvis ut såhär:
 

 
Om jag skulle äta 1700 kcal varje dag så skulle jag sakta men säkert tappa i vikt, mitt mål är att stå stilla i appen
- att när man ansluter till fitbit via exempelvis Lifesum så har de gjort kod som visar träning som i en mix av icke träning (knyta skor, sitta, ligga) plus träning i form av aktiva minuter så det ser ut som att man tränat i flera timmar. Oklart.
- att fitbit inte gjort att man kan ansluta appen till health i telefonen, skulle vara superanvändbart för oss andra partners osv. 
- Utan pulsmätare kommer träning likt tung styrketräning inte med.
 
Summering: kanske skulle fitbit med pulsmätare vara mer korrekt. 
 
Näst ut är Jawbone
En partner jag nästan varit ännu mer skeptisk mot. Men jag måste säga att deras dashboard är så mycket mer klart och lätt att förstå än Fitbits. Man får reda på mer för att förstå hur mycket som är vilokalorier, aktivitet och hög aktivitet.
 
 
Såhär ser det ut när man kommer in på startsidan. man kan se procentuellt hur mycket man klarat av av dagen/sitt mål.
 
 
Såhär ser det ut när man knappar in på exempelvis sömn.
 
 
 
och så här ser det ut när man knappar in på rörelse för dagen.
 
+ Det förklaras klart och tydligt hur många minuter/timmar man rört på sig, respektive suttit stilla, även vad kroppen krävt endast i vila.
+ Det som importeras till Lifesum är bra/rimliga mängder kalorier/träning/tid.
+ Det är kul att kunna logga sin sömn, även se hur man sovit gällande djupsömn eller REM-sömn. Jag har provat att kolla datan en natt när jag varit upp och kissat eller liknande, det registreras.
- Även Jawbone är snåla med kalorier. Jag tog många promenader igår trots att det var vilodag för mig, till- och från tåget, men sen via jobbet med olika människor då vi hade "promenad-möten". Sen cyklade vi ner till bio osv. 1700 som den visade för mig igår känns snålt när jag räknat med diverse säkrare saker från skolan så ska jag ligga över 2000 kcal för att vara viktstabil.
- Likt som fitbit har inte heller detta band (UP) pulsmätare vilket gör bandet snålt i kalorier. Även fast jag kört ett tungt styrkepass så syns det oftast inte i appen och jag får ingen vidare mängd kalorier för det.
 
 
Health
 
Den app som finns redan i telefonen och per automatik tar in varje steg du tar och våning du befinner dig på. Visste ni att även de har uppdelning med hur dagen sett ut?:
 





Denna app kan man tyvärr inte göra supermycket med, den använder olika källor för att ta in data och man får själv prioritera hur den ska ta in, och välja i första hand, men mestadels är det väl dens egna data. Jag tycker att appen är himla krånglig och man minns aldrig vad som finns vart. Deras diagram är obegripliga. Det enda jag tittar på ibland för att jämföra med andra appar är faktiskt antalet steg, thats it. Sedan använder jag health för att kunna importera träning från vissa appar in i Lifesum
 
+ Att om man vill, kan man i detalj gå in och se all data, detta är dock jättekrångligt och man minns ej vart man såg vad oftast.
+ Att man kan se hur många trappor man gått i
+ att man kan använda health till att mata in träning till Lifesum från andra appar som vi(Lifesum) inte har direkt koppling till
- obegripliga dash boards
- Deras app synkar inte hela tiden motion/rörelse förrän man knappar in i appen varför data ibland inte är som den ska varken i health eller i Lifesum, dock inget vi som partners kan göra något åt.
 
Apple watch
Apple har även byggt en klocka som fungerar som en klocka men även pulsmätare, dator och telefon. Man kan prata med folk i den, använda många av sina appar man har på telefonen i den fast i enklare version osv. osv. Man kan så även logga sin rörelse vilket den liksom gör av sig själv och har ett dashboard likt detta:
 





+ Att klockan säger till om man suttit ner för länge, då får man en påminnelse om att resa sig upp
+ att man på ett enkelt sätt får se fördelningen av sin rörelse för dagen
- Svårt att logga träning likt styrketräning

Polar
Jag har även provat en Polarklocka. Även denna hade inte pulsmätare men däremot ett mycket tydligt dashboard som tydligt visar allt från liggandes till tränandes.






Även denna partner är lite snål på kalorier, kanske beroende på att bandet inte läser av puls.

+ lätt att förstå, överskådligt dashboard
+ den har en mycket bra funktion som skickar påminnelser när man bör röra på sig eller ställa sig upp
- kände inte av styrketräning eller sådan typ av träning då den inte mäter puls
- går inte att direktkoppla till Lifesum, kanske till annan näringsapp

Summering: Ingen av de aktivitetsband jag har använt tycker jag är helt korrekta eller fungerar jättebra. Nu kan jag mycket om mig själv och vet hur jag bör äta/ligga på osv. för att orka med vardagen osv. Jag tror nog att dessa band är mycket bra för en person som behöver tappa i vikt och behöver röra på sig mycket dock, för en person som det inte är hela värden om den tappar i vikt eller äter mindre. För mig är det toppen om att få en tillsägelse om att jag måste ställa mig upp osv. det har varit mest användbart för mig. Skulle jag ha fitbit eller jawbone med pulsmätare skulle jag kanske säga något annat.

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen