Whaaaat a weekend - västkusten trip och tips

Sitter rätt trött i bilen på väg hem men samtidigt med ett leende på läpparna. Vilken bra västkustenresa vi haft. Jag har fått ta del av så fin natur och vyer och avnjutit så sjukt god mat. Alltså det ÄR verkligen högre standard på restaurangerna där på andra sidan.

Fick med mig Simon på en springtur även igår morse. Passar på och vi kom lite vilse, hittade en backe och körde lite intervaller innan vi sprang bland klippor och sjöbodar hem igen. Där väntade burpee/squatstege - alltså fantastiskt så bra man mår resten av dagen om man startar med endorfinrus.

För en liten peng fick man ta del av uppdukad frukostbuffé. Det tyckte jag passade bra på lördagen. Tyvärr satt vi och kollade på Nyhetsmorgon och allt elände i Frankrike och Turkiet under tiden. Det är förjävligt alltså, ibland blir jag så overloaded så att jag helt måste fokusera på annat för att inte dras med och bli för nedstämd. Baksidan med att vara en känslomänniska antar jag.

Ju längre söderut vi kom, desto sämre väder. Men vi svängde iallafall av i Bua, en liten ort i närheten av Varberg. Där var en riktig makrillsfestival med stekt fisk, karuseller, konstutställning och uppträdanden. Vi fick i oss både fisk och hittade på en fyr längs en strandpromenad

Väl framme i Tylösand verkligen regnade det. Tycker synd om Simon så negativ jag var under tältuppsättning, inge 80/20 på mig inte.
Tylösand camping verkar ha blivit ett ungdomstillhåll där flera förfestar för att leta sig till Halmstad sen. Förut var det 23 års gräns berättade Simon, nu fick man mest festivalvibbar. Vi hittade iallafall på after beachen och alla verkade happy och dansade trots regn. Kul att se men skulle vara underbart i solsken och mer folk.

Helt fuktiga och förstörda bestämde vi oss för att leta oss till Halmstad för middag och bio istället. Vi hittade på ett spanskt ställe där vi fick tag på en riktigt god och prisvärd nacho tallrik. Nu har aldrig jag köpt det förut men köttfärsröran var riktigt stark och smakrik. Lagom tills vi ätit upp tittade solen fram faktiskt. Vi satte oss på uteservering och tittade på folk innan bion, något vi tycker är sjukt kul att göra, allra helst om de är berusade. Vi såg Legenden om Tarzan, den var galet bra och är nog supermäktig med 3D.

Idag när vi vaknade var det finare väder så jag kunde ta en löptur på stranden och äntligen få se Tylösand. Jobbigt och blåsigt. Alltså det är fint men inte mer märkvärdigt än Rullsand. Förutom att det finns en after beach då. Vi lagade grötfrukost i servicehuset där det både fanns riktiga bord och tv. Lyxigt tylösand camping.

Efter det väntade Tennis i Båstad. Lite synd att vi inte hade mer tid att gå runt där för det stället verkade supermysigt och fint. Vi hann iallafall med en sväng i hamnen med alla STORA båtar som låg där i och med tennisveckan. Var också en och annan brat inne på arenan. Alltså så märkligt med tennis arenor mitt i stan egentligen. Var spännande och intressant att se, alltså jag älskar att kolla på sport live.

Nu har vi blåst hemåt hela vägen och är strax i Arlanda. Blev ett matstopp i Mjölby på Max till Simons stora glädje. Jag skänker gärna energi/kalorier på god välsmakande mat. Allra helst nu när vi rört på oss Så kopiöst mycket. Men ett besök på Max efter jättefina fiskerestauranger räknas faktiskt inte dit. Jag fick dock möjlighet att prova Max hälsoutbud som verkligen överraskar för att det var så bra. Blev delifresh kycklingburgare, dock inte med den riktiga keselladressingen då det var kaos på det där Max:et och massor av saker var slut. Men denna måltid av hamburgare, sallad och morötter hamnar under 500 kcal, väl värt som tips för någon som vill äta där i sällskap för att inte stigmatisera men samtidigt inte bada i de > 1000 kcal som ett hamburgermål innebär.

Även om maten under de senaste dagarna varit himmelsk så var den här middagen helt okej, så även igår med taco tallriken. Men ovan Göteborg är det fler restauranger jag verkligen vill prova eller kommer göra återbesök på, som;
Q skär restaurang - Grebbestad (inte testat men vill, så många goda rätter på menyn)
Grebys - Grebbestad (gott och prisvärt, lunch åtminstone)
Bryggan - Fjällbacka (ej provat men blivit rekommenderad)
Persson på kajen - Hunnebostrand (ej provat men vill)
bellas gästis - hunnebostrand (ej provat men poppis och vill)
Henrik Olssons fiskeaffär - hunnebostrand (där vi åt himmelska gratängen, halvtjusig uteservering men svingod mat)
Hummerkrogen - Hunnebostrand (inte testat men såg fint ut)
Första restaurangen på själva smögen bryggan. Mellan två "samma" restauranger med blå logga. Det här lilla stället hade endast köp i baren, ligger mitt emot godisboden.

Alltså Hunnebostrand är det ställe som fick en extra plats i mitt hjärta. Så himla sött och trevligt ställe, där skulle jag vilja hyra längre och bo lite nästa semester.

Kommentarer :

#1: Linnea

Vilken härlig semester :) och förstår det där med nyheterna.. därför jag undviker att se dem så långt det går.

Svar: Ja verkligen :/
Frida Harju

skriven

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen