Sesamoljafriterade blomkålsbollar

Har ni sett alla de fantastiska matfilmer som cirkulerar på facebook? Jag tycker att det är så spännande att se vad som kommer härnäst, oavsett om jag vet exakt hur man gör en guccamole exempelvis, men hur väljer personen att avsluta sin? och för att få inspiration till min matlagning såklart, jag snappar upp massor av ideér som jag sedan gör lite mer hälsosamma. Som detta tillbehör. Jag såg hur de ostfriterade blomkålsbollar. alltså mums så gott det lät. Ville göra dem lagom-magra och utan ströbröd. Lät hjärncellerna jobba lite och kom tillslut fram till detta supergoda recept genom kajsa-varg konceptet - tager vad man haver/hittar i kyl. Vi åt ihop med ugnsbakad kycklingfilé och tomatsalsa med bland annat oliv i och färsk basilika. 
 
Sesamoljafriterade blomkålsbollar
2 port (172 kcal/portion) detta är endast för bollarna
protein 11 g
fett 9 g
kolhydrater 11 g
 
300 g (ca 1/2 normalstort) blomkålshuvud
1 färsk champinjon
1 msk hackad gul lök
1 tsk fiberhusk
1 äggvita
0,75 dl matlagningsgrädde 4%
35 gram riven parmesan
svartpeppar, salt, paprikakrydda
1 msk sesamolja
 
Gör såhär: Sätt ugnen på 225 grader. Mixa blomkål, svamp och lök till smulor i en mixer. Tillsätt resten av ingredienserna utom oljan och smaka av med kryddor. Kör tills det blir en blöt smet. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Spraya lite fett på pappret (jag har olja i en blomspruta). Ta två teskedar och form små bollar och skeda över på pappret. Det blev 20 bollar totalt för mig. Ett tips är att dela smeten på två eller fyra delar för att få ett bättre hum och jämnstora bollar. Spraya sesamolja över bollarna och stoppa in i ugnen ca 15-20 minuter på varmluft. Kör dem tills de fått fin färg, de får gärna vara lite kladdiga innuti som gräddad mos. Servera till kyckling, fisk eller kött, eller varför inte något vegetariskt.
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen