Är du vältränad?

En ganska knivig fråga då svaret blir olika beroende på vem du frågar. Det kan helt bero på vilken nivå personen är på samt hur denne tänker. Är man helt insnöad på löpning så är att springa milen på under 40 min = vältränad. Frågar du någon på gymmet så kanske någon som orkar lyfta olika procentuellt av sin kroppsvikt på diverse övningar måttstocken och frågar du någon i ett simsällskap så är den som simmar sträckor på den viss tid måttstock där. I mina ögon sett så handlar det faktiskt om att vara ganska bra på ganska mycket saker. Att vara svinstark på gymmet men smidig som ett kylskåp anser jag inte är så charmigt, att samtidigt inte ha kondis till att springa särskilt långt alls gör ju inte att jag klassar det högre heller.
Nej, för mig handlar det om att behärska sin kroppsvikt, vara smidig, ha någorlunda kondis och samtidigt vara stark. Så passande när jag hittar på ett test i Bodytidningen där man kan mäta sig själv på 10 olika punkter. Jag anser inte att man ska känna sig dålig om det är flera punkter man inte klarar, det är svåra saker. Men om inte annat kan ju detta användas som träningsmål, jag själv kämpar med att kunna ro 1000 m under 4 minuter, just nu är jag nere på 4 min och 6 s. Samtidigt klarade jag att springa 3 km på 13 minuter så jag känner mig lugn på kondis-fronten. Hur står du dig?
 
De tre stora
Detta handlar om att vara stark i de tre stora övningarna - bänkpress, marklyft och knäböj.
BÄNKPRESS
För tjej handlar nivåerna om;
- Godkänd: att klara att lyfta en repetition på 50% av sin kroppsvikt
- Stark: att klara av att lyfta en repetition på 75% av sin kroppsvikt
- Mycket Stark: att klara av att lyfta en repetition på 100% av sin kroppsvikt
 
Här klarar jag mycket-stark nivån.
 
För killar handlar nivåerna om;
- Godkänd: att klara att lyfta en repetition på 125% av sin kroppsvikt
- Stark: att klara av att lyfta en repetition på 150% av sin kroppsvikt
- Mycket Stark: att klara av att lyfta en repetition på 200% av sin kroppsvikt
 
KNÄBÖJ
För tjej handlar nivåerna om;
 Godkänd: att klara att lyfta en repetition på 75% av sin kroppsvikt
- Stark: att klara av att lyfta en repetition på 125% av sin kroppsvikt
- Mycket Stark: att klara av att lyfta en repetition på 175% av sin kroppsvikt
 
Även här klarar jag av mycket-stark nivån när det bara är en repetetion. 
 
För killar handlar nivåerna om;
- Godkänd: att klara att lyfta en repetition på 150% av sin kroppsvikt
- Stark: att klara av att lyfta en repetition på 200% av sin kroppsvikt
- Mycket Stark: att klara av att lyfta en repetition på 250% av sin kroppsvikt
 
MARKLYFT
För tjej handlar nivåerna om;
 Godkänd: att klara att lyfta en repetition på 100% av sin kroppsvikt
- Stark: att klara av att lyfta en repetition på 150% av sin kroppsvikt
- Mycket Stark: att klara av att lyfta en repetition på 200% av sin kroppsvikt
 
Även här klarade jag mycket-stark nivån när det handlar om en repetetion. 
 
För killar handlar nivåerna om;
- Godkänd: att klara att lyfta en repetition på 150% av sin kroppsvikt
- Stark: att klara av att lyfta en repetition på 200% av sin kroppsvikt
- Mycket Stark: att klara av att lyfta en repetition på 275% av sin kroppsvikt
 
CHECK 
 
Rakt marklyft på ett ben
Denna övning handlar både om styrka men också balans. Jag körde det idag och skrattade först till åt vikten, men efter tre set á 10 reps på varje ben kommer nog träningsvärk att vara ett faktum imorgon. Det man ska klara av för att checka av denna som DONE är alltså att med 40% av den vikt man brukar köra raka marklyft med, klara av att göra 10 reps per ben på endast ett ben i marken åt taget. Det stående benet ska inte böjas allt för mycket utan det är överkroppen som fälls framåt och sedan uppåt. Ha en stolt hållning/bröst.
 
CHECK
 
Hoppa din kroppslängd
Denna handlar om spänst, klarar du att hoppa jämnfota så långt som din kroppslängd? Gör som så att du lägger dig ner på backen, markera med en sko eller så vart dina fötter slutar samt vart ditt huvud är. Hoppa sedan jämnfota mellan dessa punkter för att se om det går.
 
CHECK på den.
 
Jägarvila
Är du mjölksyratålig? Här handlar det om att palla att sitta i 90 grader mot en vägg.
godkänd - 3 min
stark - 5 min
mycket stark - över 7 min
 
CHECK - Här klarade jag att stå i 5 min och 40 s. hade jag haft någon tjurig jävel bredvid så hade jag nog pallat att stå längre.
 
Ro 1000 m eller springa 3 km
Denna punkt handlar om kondition. Man kan antingen välja att;
Ro 1000 m.
Kille: ska klara av denna sträcka på 3 min 30 s.
Tjej: Vi har 4 minuter på oss
 
Jag har försökt och försökt, är nere på 4 min och 6 sek nu. Satsade därför på löpningen för att mäta. att ro är nämligen svårt och handlar mycket om teknik. Är man liten och kort som mig så är det absolut till ens nackdel. Löpning - det är bannemej händigt för alla
 
Löpning 3 km:
kille: Killar ska klara denna distans på 12 minuter för att räkna sig till vältränade.
Tjej: Tjejer ska klara denna distans på 14 minuter för att räkna sig till vältränade.
 
CHECK - jag sprang på 13 minuter på morgonen innan frukost i magen.
 
Hänga i räcke
Hur är det med greppstyrkan egentligen. Denna punkt handlar om att hänga med sin kroppstyngd i ett räcke en viss tid. Inget för den kallsvettige.
 
Häng i ett räcke med raka armar i 2 minuter.
 
EJ. Har provat några gånger nu, utan kalk eller dragremmar då det känns som fusk. Men klarade som bäst 1 min 46 sek.
 
Chins/dips
Orkar du med din egen kroppsvikt? 
Här handlar det om att behärska sin egen kroppsvikt i två övningar.
 
Tjej
chins: 10 st
dips 15 st
 
Kille
chins: 20 st
dips: 30 st
 
CHECK, känns skönt att klara av denna. Har ju ändå tävlat i det också.
 
Kunna sitta djupt i en knäböj
Flexibilitet igen. Att kunna sätta sig djupt i en knäböj, utan skor, utan att ryggen rundas av/med god hållning och utan någon belastning. 
 
En repetetion räcker. Hälarna ska vara i hela vägen. Ett tips är att hålla armarna rakt uppåt. 
 
CHECK
 
Finnen
Att stå på knä, antingen på golvet eller bakåtvänd på en bänk där man kör latsdrag. Och sedan böja sig framåt med armarna på ryggen och liksom böja med hjälp av baksida lår. När framsidan av kroppen nuddat marken, eller är en vågrät linje om man kör på bänk, orka lyfta upp hela kroppen med hjälp av baksida lår. alltså jisses så svårt och tungt. Helt omöjligt för mig. klarar du det?
 
EJ
 
Mage med maghjul
Antingen 4 st från stående ner till rak kropp framåt. Eller 10 stycken ståendes på knä.
 
CHECK. Detta är ju en av favvoövningarna på gymmet. alltså på knä då, från ståendes kändes det inte ens värt att prova eftersom att inte simpan klarade det. 
 
När en klarar 8 av 10 st övningar, då räknar jag mig bannemej till vältränad. En himla rolig grej att prova tycker jag.
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen