6:a i halvmara och Rawbollar

Tjoho. Jag tog mig runt halvmaran, och på en riktigt bra tid också (om du frågar mig). Mitt mål var 1 timme och 45 minuter. Detta på grund av att Anders sa att "det är en bra prestation". Tidigare hade mitt mål varit på 1.55 då jag sett att det varit en gräns för vilken klass och grupp man får springa i på vissa lopp. under 1.55 är bra.
Nu kom jag i mål på 1 timme och 40 minuter. Jag är så himla nöjd. Helt ärligt så var inte loppet jobbigt och jag hade lätt kunnat springa några kilometrar till om det inte var för att jag blev så toanödig. Vet inte vad det är som händer med min mage under långdistanser. Smärtan i knän, fötter och höft var inga problem heller, under själva loppet, det avtog efter 1.5 mil och fokuset låg på annat som sagt.
 
 
Jag sprang ihop med min fina Kikkiloo som även hon fick en bättre tid än vad hon satt upp som mål. Så himla duktig med tanke på hur hon mådde i morse med bland annat en smygande förkylning.
Vi sprang för Ramundberget Sports Club och hade även valt lika kläder dagen till ära.
 
 
Det roligaste är nog att jag kom på plats 6 av 49 i motionsklassen damer, plats 15 av alla kvinnor som sprang en halvmara av totalt 83. Då vet jag inte vilken placering jag hade jämfört med alla män. Min fina Simon var med hela dagen och stöttade där ute i kylan. Förr oss som sprang var väderförhållandena perfekta. För mer info om loppet kan ni kika HÄR, kanske vill ni själva anmäla er till ett lopp med ca 500 deltagare. perfekt storlek om man tänker på logistik - parkering nära start/mål, ingen kö till toa, ingen trängsel i omklädningsrum osv. 
 
När vi kom hem köpte vi pizza och återfyllde depåerna med. Gott som tusan och nu väntar annat gotta eftersom det är cheatday. bland annat så har jag Rawbollar kvar från kalaset förra helgen så dom ska jag mumsa i mig. Har utlovat recept på dem så det kommer här nedan.
Sötningen är i naturlig form från dadlar som även får degen att hålla ihop. Även från honung som har något bättre näringsvärde på grund av lägre GI men även större vitamin och mineralinnehåll. Fettet är kokosolja som jag tidigare nämnt till och med kan boosta fettförbränningen. Dom är iallafall supergoda tycker jag - vilket är huvudsaken. Så prova att laga dem och bjud på nån lördag när tid finns.
 

Raw chokladbollar

30 st (70 kcal/st)

protein 4 E%

fett 50 E%

kolhydrater 46 E%

2 dl havregryn eller boveteflingor

2 dl kokosflingor

½ vaniljstång eller vaniljpulver

½ dl kokosfett

10 mjuka urkärnade dadlar (ca 100 g)

2 msk starkt, kallt kaffe

2 msk raw kakao

½ dl honung

½ krm salt

Garnering: rostad och hackad sötmandel, kokos eller kakaonibs.

Gör såhär: Mixa havregryn eller boveteflingor och kokos till fina smulor i mixer. Halvera vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Smält kokosfettet i en kastrull och mät upp till ½ dl. Häll kokosfettet i grynblandningen och tillsätt dadlar, kaffe, kakao, honung och salt. Mixa till en jämn, ganska slät smet. Gör små bollar och rulla dem i till exempel rostad, hackad sötmandel, kokos eller kakaonibs.

 

 
Nu blir det pill med ett kostschema och sedan Glaaaadiatorerna.

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen