5 saker du inte visste..

om mig gällande.. JOBB..
 
Det var ett tag sen nu, men nu kommer en "5 saker du inte visste.." i brist på tid att skriva något längre och annat. Den här punkten blir utan inbördes ordning.
 
1. Jag har jobbat på ett fårslakteri på Island, Saudakrokur, ligger högst upp typ mitt på kusten på ön. Där sorterade och paketerade jag oftast olika delar på fåret som hjärta, lår, hjärna, lever osv. Ett sjukt hjärndödande jobb men fy tusan så kul vi hade på sidan av med allt som inte handlade om jobbet. Företaget hette Kjötafurdastöd KS. Vi hängde med Nya zeeländare och övade upp vår engelska, såg en horse round up (när hästarna kommer springande ner från bergen efter bete hela sommaren och varje ägare får hugga tag i manen för att samla in sina egna hästar), red på islandshästar, åt val, åt sjukt mycket får/lamm (som smakade ullsocka) och badade i en varm källa. En av de bättre upplevelser i mitt liv.
 
2. Jag har jobbat svart en gång på ett företag, nämligen ett Sibylla. Var sjukt bakfull och höll på att dö där ett tag bakom allt frityrflott och köttbullar med lingonsylt.
 
3. Jag har tillbringat två säsonger uppe i Ramundberget där jag tjänat de mesta pengarna i mitt arbetsliv samtidigt som jag också slog rekord i mest antal arbetade timmar per månad för egen del med långt över 200. Här lärde jag mig otroligt mycket om turister, värdskap och hur man får ett företag att framstå i bästa dager. Alla bär ansvaret, jaja värdskap som sagt. Att bo så att man har 5 minuter till slalombacken eller längdspåret var verkligen inte fy och skam. Inte heller att på några minuter helt plötsligt vara inne på afterskin om man kände för det eller nere i relaxen med bastu, gym, ångbastu och pool om man kände för det. Hela arbetslaget var ens familj. Helt klart den bästa tiden i mitt liv.
 
4. Jag har provat på att jobba med lite sämre förhållanden. Nämligen på en vingård i Spanien där jag och linn plockade vindruvor hela dagen lång. Att jobba från tidig morgon till sen eftermiddag utan en enda rast för dryck eller mat, med armarna konstant ovanför huvudet och hela en själv var klibbig av druvsaft, det hängde spindelväv och annat skit i håret och djur kröp på en var bland det värsta jag gjort i jobbväg helt klart.
 
5. Mitt framtida drömjobb vore att få jobba med kost och hälsa i någon form. Att få vara kostskribent, ta fram nya hälsosamma recept, skriva om olika råvaror för någon tidning. Sätta ihop recept till ett matkasseföretag. Jobba som PT i kombination med att laga maten och göra personen till sitt bästa jag. Ja ni hör, det är lite spretigt fortfarande men handlar i grund och botten om att hjälpa människor i deras vardag.
 
 
På jobbet på Island. Ibland slaktade de även häst och ko.
 
 
Såhär gott var det med glass efter någon månad. Mina fina bönor från västkusten.
 
Min pluttis Nina.
 
Hot shot i Ramis, första säsongen
 
 Afterski tusen säsong 2.

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen