Nattjästa rågbullar

Ibland är det ju himla gott med nybakt bröd till frukosten på morgonen. Man kan då välja ett alternativ som är lite bättre och hälsosammare än scones och som egentligen inte tar mycket längre tid, snarare kortare. Detta för att den här degen jäser över natten i kylskåpet. man slipper kladd både på kvällen när man rör i hop den med slev och på morgonen är det bara att tippa ut på bakbord och med mycket mjöl på händerna blir det inte kladdigt då heller. Det här receptet har jag hittat på någon dietistsida någonstans, jag har även valt att ha i pumpakärnor i degen för att förlångsamma magsäckstömningen och förhoppningsvis skapa längre mättnad. enjoy!
 
För oss blev det tillsammans med havregrynsgröt vår Vasa-frulle.
 

Nattjästa rågbullar

 8 bröd (240 kcal/bröd)

 

 På kvällen

4 dl vatten (35 grader)

12 g jäst (1/4 paket)

1,5 tsk salt

1 msk honung

3 dl rågmjöl

4-5 dl vetemjöl

0,5 dl pumpakärnor eller solrosfrön

Till "garnering": Vatten och vallmofrön

 

Gör såhär: Mät upp vatten i en bunke och lös jäsen. Tillsätt salt, honung, pumpakärnor, rågmjöl och en del av vetemjölet och arbeta in.Tillsätt resten av vetemjölet. Degen skall vara något lösare än vanlig bröddeg då den är färdig.Täck bunken med gladpack och ställ in i kylen över natten.

 

På morgonen

Sätt ugnen på 250 grader. Placera en tom plåt mitt i ugnen. Placera ett bakplåtsspapper på en annan plåt. Täck ett bakbord med mjöl, och tippa ut degen på bordet.Platta ut degen med händerna till en längd som ska vara ca 35 cm lång och 10 cm bred. Vik sedan degen på bredden som ska bli 5 cm bred och 35 cm lång. Skär i 8 delar och placera ut på bakplåtspappret.

Pensla bröden med ljummet vatten och strö över vallmofrön. Då ugnen är varm ta ut plåten och dra över bakplåtspappret med bröden till den varma plåten. Placera mitt i ugnen och grädda i ca 15 minuter. Låt svalna under bakduk på galler. 

 
 Här med ost, kalkon, grönsaker och perfekt kokt skivat ägg. Mums.

Kommentarer :

#1: Anna Mellberg

Hej! Läser du eller har du läst till kostvetare? Var läste du i så fall? Är det något du rekommenderar? Vad kan man jobba med efter det? :)

Svar: Hej Anna! Jag läser just nu till kostvetare, är inne på min sjätte och sista termin i Uppsala. Är man intresserad av kost och antingen vill jobba kliniskt (dietist) eller hjälpa befolkningen till bättre kostvanor på olika sätt så tycker jag absolut att man ska läsa det. I och med att det är en universitetsutbildning får du pondus och trovärdighet från det istället för någon månadslång, eller i värsta fall - veckolång, kostutbildning som är privat. Vad man gör som färdigutbildad kostvetare är att arbeta som kostchef – den ekonomiska planeringen, styrningen och ledning av personalen. Andra möjliga yrken är forskning- och utvecklingsprojekt inom kost, sensorisk bedömning och utveckling av livsmedel, arbete i provkök eller med marknadsföring eller förebyggande hälsovård, utbildning och information/föreläsare. Jag är nog i nuläget mest intresserad av att jobba som kostskribent. antingen bara gällande mat som frilansare eller i någon mattidning men skulle hemskt gärna kombinera det ihop med träning på en sådan tidning. hoppas du blev klokare av mitt svar :) kram
Frida Harju

skriven
#2: Anna

Jag blev klokare på ditt svar. Jag har läst en veckolång kostutbildning men känner att jag kan lite om mycket men vill fördjupa mig. Sitter och väljer mellan sjukgymnast eller hälsopromotion - kostvetenskap men det är nog faktiskt kostdelen jag är mest intresserad utav. Får helt enkelt söka båda utbildningarna och se vart jag kommer in. Lycka till med din sista termin och hoppas du får det jobbet du vill ha sen :) Kram och tack för ditt svar.

Svar: Ja det brukar nog vara så med dem. Vart kan man läsa hälsopromotion? Om du väljer dietist eller Kostvetare så är det mest de två första terminerna som handlar om kost som i näringslära typ, sen blir det ekonomi och mer praktiskt kring hur man styr måltider till många för Kostvetare, mer kliniskt och lite psykoligi/anatomi för dietisterna. Jag tycker att alla terminer varit mycket roliga och givande men mycket matnyttigt jag lärt mig den senaste tiden har skett på sidan av. Men bara så att du inte tror att det är kost/träningslära man läser. Sjukgymnast är svårt att komma in på, dietist med. Men du har kanske dunderbetyg :)
Frida Harju

skriven
#3: en fundering

Hej! :) Är stark mat bra för hälsa/kropp/förbränning?
Har hört att chili ska vara bra. Spelar det någon roll om det är rå chili, eller te.x sambal oelek som är gjord av chilipeppar?

Vad är ditt bästa kostrådstips? :D

Svar: Hej anonym! Det stämmer att chili är bra för förbränning, tydligen handlar det om 30 % mer/bättre och håller i sig i ca en halvtimme efter. Det bästa med chili är väl egentligen att det ger ett lägre blodsockersvar vilket är positivt när det kommer till viktminskning. Eller egentligen att man håller ett stabilt blodsocker längre vilket leder till att man inte får sug/hunger efter saker i samma utsträckning och på så sätt kan man hålla vikten lättare. hmm mitt bästa kostrådstips, det är en komplex fråga om beror lite på vad syftet/målet är. Men min första giss är väl att det handlar om att vara fit/smal eftersom det är vad majoriteten eftersträvar och just nu är det då att försöka äta proteinrikt. Kanske välja något som keso, tonfisk, makrill eller ägg till mellis snarare än frukt då protein är mättande och likt chili inte påverkar blodsockret nämnvärt, snarare gör att det går långsammare. Proteinet gör även så att andra aptithämmande substanser frisätts vilket leder till att du kan stå dig längre utan att bli så himla hungrig. du får skriva igen om målet var något annat :) kram
Frida Harju

skriven

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen